سم مجاز!

sara66
بوتاکس، سمی کشنده است که تاکنون به سلامت بشر خدمت‌های بسیاری کرده است. اما استفاده از این ماده آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بی‌خطر نبوده و استفاده از آن برای همه افراد و تمامی ‌نواحی صورت مجاز نیست.

همه نکاتی که باید قبل از  تزریق بوتاکس بدانید

سم مجاز!

بوتاکس، سمی کشنده است که تاکنون به سلامت بشر خدمت‌های بسیاری کرده است. این ماده که از نوعی باکتری به‌نام «کلستریدیوم بوتولینوم» به‌دست می‌آید اوایل برای بهبود انحراف چشم بیماران به‌کار گرفته می‌شد. از همان زمان متخصصان متوجه شدند بیمارانی که برای اصلاح انحراف چشم از این باکتری استفاده کردند چروک‌های ظریف اطراف چشم آنها همزمان با رفع انحراف چشم‌شان کم می‌شود. به این ترتیب بود که بوتاکس جای خود را میان عمل‌های زیبایی باز کرد و استفاده از آن در سراسر جهان باب شد، اما استفاده از این ماده آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بی‌خطر نبوده و استفاده از آن برای همه افراد و تمامی ‌نواحی صورت مجاز نیست. دکتر خلیل صداقت‌پیشه، متخصص پوست، مو و زیبایی در ادامه به شما می‌گوید که تزریق بوتاکس چه زمانی دردسرساز خواهد شد.

تزریق بوتاکس، فقط در نواحی خاص

بوتاکس سمی است که عضله را از کنترل خارج می‌کند و قدرت انقباض و انبساط را از آن می‌گیرد. درواقع این ویژگی نوعی عارضه محسوب می‌شود اما علم پزشکی از آن به‌نفع انسان استفاده کرده است.  حال اگر این سم در نواحی نامناسب یا بیش از اندازه مورداستفاده قرار گیرد، می‌تواند باعث عوارضی جدی همچون اختلال در تنفس و حتی مرگ شود که تنها چاره پیشگیری از این عوارض مراجعه به متخصص متبحر و حاذق است. تزریق بوتاکس در تمام نقاط صورت و بدن امکان‌پذیر نیست. برای مثال اگر در اطراف لب تزریق شود احتمال اینکه فرد در صحبت کردن، خندیدن و جویدن غذا با مشکل مواجه شود وجود دارد یا اگر در ناحیه گردن استفاده شود، قدرت بلع را مختل می‌کند. تزریق در ناحیه پیشانی یا زیر پلک نیز اگر به‌طور صحیح انجام نشود، می‌تواند افتادگی پلک یا دوبینی و مشکل در بستن پلک موقع خواب ایجاد کند. عدم تقارن از دیگر عوارض تزریق بوتاکس با شیوه نادرست است که می‌تواند براثر تزریق دوزهای متفاوت در دو طرف صورت ایجاد شود. البته اگر فرد فقط در قدرت عضله یا عصب یک طرف صورت مشکل داشته باشد تزریق باید در دو طرف با دوزهای متفاوت انجام شود یا اینکه نقطه مقابل دست نخورده باقی بماند.

 سردرد و علائم سرماخوردگی طبیعی است

اولین نکته در تزریق بوتاکس، آگاهی از محل صحیح تزریق و دوز مناسب برای هر محل است. اگر میزان این دوز کمتر از حد لازم باشد عضله از کار نمی‌افتد. اگر هم بیش از حد باشد عارضه ایجاد می‌کند. گاهی اوقات پس از تزریق به‌طور موقت علائم سرماخوردگی یا سردرد ایجاد می‌شود. البته برعکس آن نیز وجود دارد و بعضی سردردهای عصبی و میگرنی با تزریق بوتاکس بهبود پیدا می‌کنند. بوتاکسی که برای موارد دیگر مثل کاهش تعریق کف دست، زیر بغل و… تزریق می‌شود هم اگر با رعایت استانداردهای لازم نباشد و توسط فرد متخصص انجام نشود احتمال بروز عارضه را دارد. برای مثال اگر در کف دست بیش از حد بوتاکس زده شود یا در ناحیه اشتباه تزریق شود، قدرت فرد در به‌دست گرفتن اشیا مختل خواهد شد.

ادامه این گزارش را می توانید در شماره 145 مجله «سیب سبز» که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ