کارهای روزانه‌ای که می‌تواند بدون سرو صدا مغزتان را از بین ببرد

mojtaba
الو دکتر- آیا از مغزتان مراقبت می‌کنید؟ این عضو بدن مسئول تمام عملکردهای شما بوده و باید خیلی مواظبش باشید.

آیا از مغزتان مراقبت می‌کنید؟ این عضو بدن مسئول تمام عملکردهای شما بوده و باید خیلی مواظبش باشید. اگر بخواهیم تأثیر برخی داروها یا وارد شدن آسیب به آن را فراموش کنیم، کارهایی که به طور روزانه انجام می‌دهید می‌تواند در طولانی‌مدت به مغز شما آسیب بزند. در اینجا به برخی از این کارها اشاره می‌کنیم:
کم خوابی: وقتی می‌خوابید، مغز شما وقت دارد تا استراحت کرده و برای عصب‌هایش در روز بعد برنامه‌ریزی کند. با این حال، اگر خوابتان دچار اختلال شود، بر توانایی شما در تمرکز کردن و یا هماهنگی در کارها تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که کم‌خوابی بر عملکرد مغز تأثیر گذاشته و با بالا رفتن سن باعث افزایش مشکلات مغزی می‌شود.
صبحانه نخوردن: زمان‌های زیادی برایتان پیش آماده که صبحانه نمی‌خورید با این هدف که یک ناهار مفصل بخورید. اما این مسئله تنها باعث می‌شود تا گلوکز کمتری به مغزتان رسیده و در عوض خسته و بی‌حال شوید. به مرور زمان، این مسئله حتی می‌تواند بر عملکرد شما در مدرسه یا محیط کار هم تأثیر بگذارد.
زیاد غذا خوردن: وقتی زیاد غذا می‌خورید خصوصا هله هوله، بدن شما فکر می‌کند که اشباع شده است و حتی اگر گرسنه باشید سیگنال‌های محرک آن را ارسال نمیکند. به مرور زمان، این مسئله باعث خستگی و بی‌حالی مزمن شده که بر قابلیت مغز شما برای عملکرد درست تأثیر می‌گذارد.
ننوشیدن آب به قدر کافی: این حقیقتی مسلم است که کمبود آب به کم آبی بدن می‌انجامد. اما از طرف دیگر این مسئله به سرگیجه و کند شدن واکنش‌های بدن هم منتهی شده که به مرور باعث تحلیل بافت‌های مغز می‌شود. اگر کمتر از هشت لیوان در روز آب می‌نوشید، برای پیشگیری از آسیب‌های مغزی سعی کنید این میزان را بالا ببرید.
سیگار کشیدن: وقتی سیگار می‌کشید، مواد شیمیایی مضرّ متعددی در بدن منتشر می‌شود که به ضخیم شدن رگ‌هایتان می‌انجامد. این مسئله مانع از خون‌رسانی مناسب به مغز شده و مشکلات روانی متعددی برایتان به همراه خواهد داشت.
(منبع: NHS)

وای فای سرطان مغز به ارمغان می‌آورد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ