جراحی به روش بوعلی!

akahmadi
در گذشته‌های دور که امکانات جراحی وجود نداشت و جراحی به شکل امروزی مقدور نبود، حکمای طب سنتی با یک تیغ و خون‌گیری طبق اصول مشخص، بسیاری از دردها و بیماری‌ها را درمان می‌کردند. حالا هم که طب مدرن همه جور امکاناتی دارد، هنوز راه و رسم حجامت از میان نرفته و هستند کسانی که نسبت به آن علاقه نشان دهند.

 الو دکتر-در گذشته‌های دور که امکانات جراحی وجود نداشت و جراحی به شکل امروزی مقدور نبود، حکمای طب سنتی با یک تیغ و خون‌گیری طبق اصول مشخص، بسیاری از دردها و بیماری‌ها را درمان می‌کردند. حالا هم که طب مدرن همه جور امکاناتی دارد، هنوز راه و رسم حجامت از میان نرفته و هستند کسانی که نسبت به آن علاقه نشان دهند. شاهد این ادعا فعالیت مراکز مختلف حجامت است که مراجعان خاص خودشان را دارند و سرشان شلوغ است. دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی به کسانی که تمایل دارند بیشتر درباره حجامت بدانند، اطلاعات لازم را دراختیارشان قرار می‌دهد و بر تخصصی انجام گرفتن حجامت تاکید می‌کند.

جراحی، آخرین مرحله درمان
هر مکتب طبی برای مداوای بیماری‌ها رویکرد و روشی دارد. روش‌های درمان در طب سنتی به سه دسته کلی طبقه‌بندی می‌شود؛ دسته اول روش‌هایی را دربر می‌گیرد که با اصلاح سبک زندگی سعی می‌کنند زمینه مشکل را برچینند تا درمان حاصل شود. اصلاح روش تغذیه و رعایت تدابیر مختلف در این مجموعه می‌گنجند. دسته دوم درمان بیماری‌ها با انواع و اقسام داروهاست. منظور از داروها تنها داروهای گیاهی نیستند، چراکه در طب قدیم غیر از داروهای گیاهی، داروهای معدنی و حیوانی هم به‌کار گرفته می‌شده است. دسته سوم به «دست‌کاری»ها یا به اصطلاح «اعمال یداوی» اختصاص پیدا می‌کند. همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، به کارهایی که جهت درمان با دست صورت می‌پذیرد، دست‌کاری گفته می‌شود. مثلا ماساژ و انواع جراحی‌ها مثل حجامت، زالواندازی و غیره.

حکمای طب سنتی در مواجهه با بیماری تاکیدشان بر این بوده که تا حد امکان با اصلاح سبک زندگی بیماری را درمان کنند. اگر کافی نبود، سراغ داروهای ساده می‌رفتند که فقط از یک نوع گیاه یا ماده تهیه می‌شود. در مرحله بعد داروهای ترکیبی که از چند گیاه یا ماده تشکیل می‌شود. درنهایت اگر لازم باشد روش‌های پیچیده‌تری همچون جراحی‌ها ازجمله حجامت به‌کار بسته می‌شود.

انواع حجامت

دونوع حجامت وجود دارد؛ حجامت خشک یا بدون شَرَط (بدون تیغ) و حجامت با شَرَط (با تیغ). حجامت خشک همان بادکش است که تقریبا همه با آن آشنایی دارند. اما بعضی به اشتباه تصور می‌کنند حجامت با تیغ صرفا در ناحیه پشت یا کمرانجام می‌شود. درحالی که وضعیت بیمار و تشخیص پزشک متخصص محل حجامت را تعیین می‌کند. به‌عبارت دیگر در هر قسمتی یا عضوی از بدن حجامت ممکن است. حجامت در واقع نوعی جراحی به‌خصوص است که طی آن یک نقطه از بدن را با تیغ خراش می‌دهند تا خون و مواد زاید دیگر بدن، خارج شود و درنتیجه بیمار بهبود یابد. اما مساله به این سادگی‌ها هم نیست. حجامت کار بسیار ظریف و دقیقی است که انجام آن به دانش و مهارت فوق‌العاده نیاز دارد. فرض کنید پوست، مثل سه کاغذ نازک باشد که روی هم قرار گرفته‌اند. در طب سنتی توصیه اکید این است که پوست باید طوری خراش داده شود که دو ورق اول بریده شود ولی ورق سوم نه!  از همین نکته باریک، می‌شود میزان حساسیت این عمل را درک کرد.

خون دادن با حجامت فرق دارد؟

در ظاهر این‌طور به‌نظر می‌آید که در هر دو فرایند اهدای خون و حجامت مقداری خون از بدن خارج می‌شود. تصور عموم بر این است که در هر صورت نتیجه یکسانی حاصل می‌شود و می‌توان بین این دو، یکی را انتخاب کرد. حال آنکه واقعیت چنین نیست. طی عمل خون گرفتن تنها از سیاهرگ‌ها خون گرفته می‌شود ولی در حجامت سازوکار دیگری دخیل است. به این ترتیب که با بادکش کردن در یک نقطه احتقان و پرخونی ایجاد می‌شود سپس با خراش مقداری خون همراه با سایر مواد زاید در کاپ جمع می‌شود. شاید دانستن این نکته جالب باشد که با حجامت مویرگ‌های سیاهرگی، سرخرگی و لنفی خراش داده می‌شوند و مایعی که درون کاپ جمع می‌شود، در حقیقت خون این رگ‌ها به اضافه مایع میان بافتی است.   

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 145 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
آفرودیتا

آفرودیتا

1394-08-30 - 08:02 پاسخ

با سلام به شما مطلب خیلی عالی بود مخصوصا که متوجه شدم حجامت چقدر متفاوت هستش