درمان دژنراسیون ماکولا با داروهای بیماری پارکینسون

مهرناز زاوه
محققان دریافته‌اند که می‌توان با استفاده از دارویی به نام L-DOPA که برای درمان بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد، دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه‌ی زرد چشم را به تعویق انداخته یا از بروز آن جلوگیری کرد.

محققان دریافته‌اند که می‌توان با استفاده از دارویی به نام L-DOPA که برای درمان بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می‌گیرد، دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه‌ی زرد چشم را به تعویق انداخته یا از بروز آن جلوگیری کرد. حدود ۱.۸ میلیون آمریکایی مشکل تباهی لکه‌ی زرد دارند. این بیماری، نوعی بیماری چشمی است که با بالا رفتن سن باعث ضعیف شدن دید مرکزی فرد می‌شود. بیماری AMD یا تباهی جسم زرد وابسته به سن بر روی جسم زرد تأثیر می‌گذارد – این جسم در واقع بخش مرکزی شبکیه است که به چشم کمک می‌کند تا جزئیات را بهتر ببیند. وقتی این بیماری وخیم می‌شود، مرکز حوزه‌ی دید فرد به طور فزاینده‌ای تیره و تار شده و تشخیص چهره‌ها، خواندن و رانندگی دشوار می‌گردد.
محققان می‌گویند: به جای آنکه بخواهیم به این مسئله بپردازیم که چه چیزی منجر به بروز مشکل AMD می‌شود، بیشتر در تلاشیم تا ببینیم چرا برخی از افراد خاص باید مراقب بروز AMD باشند. این بررسی تا پیش از این انجام نشده است.
این تیم تحقیقاتی، کار خود را با این کشف آغاز کرد و متوجه شد افرادی که چشم‌های تیره‌تر یا رنگی‌تر داشته – و کمتر در معرض بیماری AMD قرار دارند، ماده‌ی شیمیایی L-DOPA تأثیر بیشتری روی آنها دارد. L-DOPA اغلب در قالب دارویی درمانی برای بیماری پارکینسون تجویز می‌شود چرا که به نوعی شکل اولیه‌ی دوپامین محسوب می‌شود؛ همانطور که می‌دانید دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که باعث تحلیل مغز افرادی می‌شود که این بیماری را دارند.
محققان بعد از انجام آزمایش‌ها به این نتیجه رسیدند افرادی که به آنها L-DOPA داده شد خطر پیشرفت AMD در آنها به طور چشمگیری کاهش یافت و باعث شد بیماری به تعویق بیافتد.
(منبع: mayoclinic)

کشف ژنی که به نزدیک بینی منجر می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ