افزایش خطر حمله قلبی در بازیکنان خط حمله در فوتبال

مهرناز زاوه
امنیت در فوتبال چیزی است که اخیرا توجه زیادی را به خود معطوف داشته و تحقیقات زیاد در این زمینه حاکی از تأثیری است که ورزش می‌تواند بر سلامت مغز بازیکنان داشته باشد.

امنیت در فوتبال چیزی است که اخیرا توجه زیادی را به خود معطوف داشته و تحقیقات زیاد در این زمینه حاکی از تأثیری است که ورزش می‌تواند بر سلامت مغز بازیکنان داشته باشد. مثلا در گزارشی که در ماه سپتامبر منتشر شد، محققان نوعی بیماری مغزی جدید به نام انسفالوپتی بعد از سانحه‌ی مزمن (CTE) را شناسایی کردند؛ نوعی بیماری که گفته می‌شود به خاطر آسیب مکرر به مغز  خصوصا در ۹۵ درصد از بازیکنان راگبی رخ می‌دهد. در تحقیقاتی دیگر ثابت شده که فوتبال می‌تواند تأثیری منفی روی مغز داشته باشد. محققان می‌گویند که در حال حاضر در تلاشند تا درک و شناخت بیشتری نسبت به تأثیر فوتبال بر ساختار و عملکرد قلب پیدا کنند.
بازیکنان خط حمله بیشتر در معرض کاهش عملکرد قلب در طول زمان هستند
محققان برای دستیابی به نظریات خود، تیمی از ۸۷ نفر از بازیکنان فوتبال در دانشگاه را انتخاب کردند که ۳۰ نفر از آنها در خط حمله بازی می‌کردند و فشار خون و ساختار قلبشان را در آغاز فصل و بعد از آن سنجیدند.
همه‌ی بازیکنان در آغاز فصل فشار خون طبیعی داشتند. با این حال در پایان فصل، محققان دریافتند که نُه بازیکن خط حمله در مقایسه با تنها چهار بازیکن در بین ۵۷ نفر در سایر پُست‌ها دچار فشار خون بالا شده‌اند. علاوه بر این آنها دریافتند بازیکنانی که در خط حمله بازی می‌کنند در مقایسه با بازیکنانی که در سایر پست‌ها هستند، خطر افزایش ضخامت عضله‌ی قلب و کاهش عملکرد بطن چپ در آنها بیشتر به چشم می‌خورد. آنها می‌گویند بیشترین افزایش فشار خون در بین آن دسته از بازیکنان خط حمله رخ می‌دهد که در ساختار قلبشان تغییراتی ایجاد می‌شود.
(منبع: medicinenet)

چرا هادی نوروزی دچار حمله قلبی شد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ