شاید شما هم جزو صدها هزار نفری باشید که دیابتشان تشخیص داده نشده

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد صدها هزار نفر از مردم نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد صدها هزار نفر از مردم نمی‌دانند که به دیابت مبتلا هستند. میزان گسترده‌ای از افراد قادر به شناسایی نشانه‌های اصلی این بیماری نیستند، نشانه‌هایی همچون کمبود وزن، التیام طولانی‌مدت زخم‌ها و کبودی‌ها، تاربینی، تشنگی، استفاده‌ی زیاد از حمام و خسته بودن. در واقع از هر ۱۰۰ نفر، تنها ۱ نفر می‌تواند نخستین نشانه‌های این بیماری را شناسایی کند. آمار نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از افراد دیابتی، دیابتشان از نوع ۲ است. در دیابت نوع ۲ ، پانکراس نمی‌تواند انسولین کافی تولید کرده تا میزان گلوکز را در حد عادی نگه دارد. در نوع ۱ ، پانکراس هیچ انسولینی تولید نمی‌کند.
برخی از عوامل مربوط به شیوه‌ی زندگی مانند وزن می‌تواند باعث افزایش خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در افراد شود. اما بر اساس آمار جدید، بیش از ۸۰ درصد از مردم نمی‌دانند که کاهش وزن هم می‌تواند نشانه‌ی دیابت باشد. در واقع از هر سه نفر، یک نفر به اشتباه فکر می‌کند که افزایش وزن یکی از علل دیابت است چرا که آن را با چاقی اشتباه می‌گیرند.
برای به تعویق انداختن این بیماری، به این دستورالعمل‌ها توجه کنید:
۱.مصرف قهوه
یکی از چیزهایی که درباره قهوه نمی‌دانید این است که سوای اینکه باعث افزایش آگاهی و تمرکزتان می‌شود، در برابر دیابت نوع ۲ نیز از شما مراقبت می‌کند.
۲.خواب کافی
شواهد زیادی نشان می‌دهد که خواب کم می‌تواند بر روی هورمون‌ها و متابولیسم بدن تأثیر گذاشته و خطر دیابت را افزایش دهد. متخصصان معتقدند که کمبود خواب مزمن باعث بالا رفتن سطح هورمون استرس یعنی کریستول می‌شود.
۳.وعده‌های غذایی
از آنجایی که دیابت نوع ۲ ارتباط مستقیمی با چاقی دارد، حذف کردن وعده‌های غذایی به هیچ وجه باعث کاهش وزن نمی‌شود. اگر نسبت به پیشرفت دیابت نوع ۲ نگران هستید، سعی کنید میزان فیبر را در رژیم غذاییتان افزایش داده و مصرف چربی را کم کنید، خصوصا چربی‌های اشباع‌ شده.
(منبع: mayoclinic)

از کجا بدانم دیابت دارم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ