بخوریم شیـرکه نشیم پیـر

sara66
تغذیه مناسب در سال‌های اول زندگی، کلید رشد مغزی فرزندان‌شان است و به‌همین دلیل والدین همیشه نگران این هستند که با بی‌خبری‌شان از برخی نیازهای کودکان‌‌شان، در حق فرزند خود کوتاهی کنند.

از چه زمانی می‌توانم به فرزندم  شیر گاو  بدهم؟

بخوریم شیـرکه نشیم پیـر

موضوع تازه‌ای نیست. سال‌های سال است که یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مادران در گوشه و کنار دنیا، درست تغذیه کردن فرزندان‌شان است. درحالی که مادرهای چند نسل قبل به وزن اضافه کردن فرزندان‌شان بیشتر از هر چیز اهمیت می‌دادند، والدین امروزی تنها برای دیدن عدد بزرگ‌تری روی صفحه ترازو سراغ متخصصان تغذیه کودک نمی‌روند. آنها خوب می‌دانند که تغذیه مناسب در سال‌های اول زندگی، کلید رشد مغزی فرزندان‌شان است و به‌همین دلیل همیشه نگران این هستند که با بی‌خبری‌شان از برخی نیازهای کودکان‌‌شان، در حق فرزند خود کوتاهی کنند. اگر شما هم مادر کودکی که در آستانه یک سالگی است، هستید، ‌احتمالا این روزها به افزودن شیر گاو به رژیم غذایی فرزندتان فکر می‌کنید و سوال‌های مختلفی در این مورد در ذهن‌تان چرخ می‌زند. ما در این مطلب به رایج‌ترین سوال‌های والدین درمورد زمان اضافه کردن شیر گاو به رژیم غذایی کودک و شیوه‌ای که برای شیر دوست شدن فرزندتان باید به آن رو بیاورید، پاسخ می‌دهیم.

آسا ابراهیمی

چرا تا قبل از یک سالگی نباید به بچه‌ها شیر گاو داد؟

دلایل زیادی وجود دارد که متخصصان براساس آن دادن شیر گاو به بچه‌ها قبل از یک سالگی را توصیه نمی‌کنند. یکی از این دلایل، این است که بچه‌ها شیر گاو را به‌خوبی شیرخشک یا شیر مادر نمی‌توانند هضم کنند. در شیر گاو میزان زیادی پروتئین و مواد معدنی وجود دارد که پردازش‌شان برای کلیه نابالغ کودک شما می‌تواند سخت باشد. اما بیش از اندازه غنی بودن شیر گاو از پروتئین و مواد معدنی تنها دلیلی نیست که به‌خاطرش باید از ریختن آن در شیشه شیر کودک‌تان پرهیز کنید. از آنجایی که در این شیر به اندازه نیاز کودک شما آهن، ویتامینC و دیگر مواد مغذی وجود ندارد، نمی‌توانید آن را یک تغذیه کامل برای فرزندتان به حساب بیاورید. مصرف شیرگاو توسط کودکان زیر یک سال می‌تواند آنها را به کم‌خونی و فقر آهن هم مبتلا کند یا به‌خاطر ایجاد مشکلات و حساسیت‌های گوارشی، باعث دیده شدن خون در مدفوع شان شود و البته گذشته از همه موارد، شیر گاو نمی‌تواند آن دسته از چربی‌هایی که فرزند زیر یک سال شما برای رشد به آنها نیاز دارد را دراختیارش بگذارد.

چرا نباید زود بچه‌ها را از شیر گرفت؟

درست است که بعد از یک ساله شدن کودک‌تان می‌توانید او را با شیر گاو تغذیه کنید اما معنای این توصیه، قطع شیر مادر یا شیرخشک دادن در این سن نیست و شما شیر گاو را تا چند ماه تنها به‌عنوان یک غذای کمکی باید به فرزندتان بدهید. اگر شاغل هستید یا به هر دلیل ساعاتی از روز در کنار کودک‌تان نیستید به‌جای اینکه به فکر گرفتن کودک‌تان از شیر و تامین نیازش با غذا بیفتید، باید راهی برای تغذیه او در زمان نبودن‌تان پیدا کنید. کودک شما حق دارد تا آستانه دو سالگی با این شیوه تغذیه شود و اگر خودتان امکان شیر دادن به او را نداشتید، می‌توانید روی کمک شیرخشک‌های غنی شده‌ای که باتوجه به نیازش متخصص آن را به شما توصیه کرده، حساب کنید. البته اگر خودتان آنقدر شیر دارید که بتوانید آن را برای ساعات نبودن‌تان ذخیره کنید، دیگر نیازی به استفاده از شیرخشک باقی نخواهد ماند. کافی است به شیوه‌ای مطمئن و دور از میکروب شیرتان را بدوشید و در فریزر نگهداری کنید تا هر زمان که خواستید بتوانید کودک‌تان را با آن تغذیه کنید

منبع babycenteادامه این مطلب را می توانید در شماره 145 مجله «سیب سبز» که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ