چرا نباید کتاب‌های خودآموز بخوانید؟

مهرناز زاوه
محققان در بررسی اثربخشی کتاب‌های خودآموز دریافتند که خوانندگان این کتاب‌ها حساسیت بیشتری نسبت به استرس داشته و نشانه‌های افسردگی در آنها بالاتر است.

محققان در بررسی اثربخشی کتاب‌های خودآموز دریافتند که خوانندگان این کتاب‌ها حساسیت بیشتری نسبت به استرس داشته و نشانه‌های افسردگی در آنها بالاتر است. سونیا لوپین، از محققان دانشگاه مونترال کانادا در مصاحبه‌ای گفت: «در سال ۲۰۰۹، فروش کتاب‌های خودآموز در ایالات متحده از مرز ۱۰ بیلیون دلار گذشت. این میزان فروش نشان می‌دهد که کتاب‌های خودآموز تاثیر قابل‌توجهی بر خوانندگان خود می‌گذارند». به گفته کاترین ریموند، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه مونترال کانادا، نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که خوانندگان کتاب‌های خودآموز در مواجهه با شرایط استرس‌زا کورتیزول (هورمون استرس) بیشتری ترشح می‌کنند. در برخی از خوانندگان نیز نشانه‌های افسردگی مشاهده شده است.
در این مطالعه ۳۰ نفر شرکت داشتند که نیمی از آنها از خوانندگان کتاب‌های خودآموز بودند. اعضای تیم در تحقیقات خود به بررسی چند عامل مهم از قبیل واکنش به استرس (سطح کورتیزول بزاقی)، نظم و انضباط، برونگرایی، هم‌ذات‌پنداری، ثبات عاطفی، اعتماد به نفس و نشانه‌های افسردگی در شرکت‌کنندگان پرداختند. شرکت‌کنندگانی که از خوانندگان کتاب‌های خودآموز بودند، به دو دسته مجزا تقسیم شدند: گروهی به خواندن کتاب‌های مسئله‌محور و گروه دیگر به خواندن کتاب‌های رشد محور تمایل داشتند. «شما قوی‌تر از آن هستید که فکر می‌کنید» و «چگونه نگرانی را کنار بگذاریم و زندگی کنیم»، دو نمونه از مهم‌ترین کتاب‌های خودآموز رشد محور هستند. «چرا همیشه برای شما اتفاق می‌افتد؟» و «چطور می‌توانم ببخشمت؟: شهامت بخشش و آزادی انجام این کار» نیز از جمله کتاب‌های خودآموز مسئله‌محور هستند.
نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که خوانندگان کتاب‌های خودآموز مسئله‌محور بیشتر با علائم افسردگی مواجه می‌شوند. این در حالی است که خوانندگان کتاب‌های خودآموز رشد محور عمدتا با افزایش واکنش‌های استرسی روبرو می‌شوند.
(منبع: NHS)

چگونه با یک روش طبیعی استرس خود را کاهش دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ