اثر مخرب تماس با سرب بر خواب کودکان

مهرناز زاوه
تحقیقاتی که اخیرا در دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته نشان می‌دهد تماس با سرب در دوران خردسالی با افزایش خطر مشکلات خواب و میزان بالای خواب‌آلودگی در طول روز در سنین بالاتر مرتبط است.

تحقیقاتی که اخیرا در دانشکده پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام گرفته نشان می‌دهد تماس با سرب در دوران خردسالی با افزایش خطر مشکلات خواب و میزان بالای خواب‌آلودگی در طول روز در سنین بالاتر مرتبط است. این نخستین تحقیق طولانی مدت و مبتنی بر جمعیت بوده که توانسته ارتباط بین نخستین تماس‌ها با سرب و مشکلات خواب را شناسایی کند.
این آمار با استفاده از اطلاعات یک تحقیق طولانی صورت گرفته که بر روی بیش از ۱۴۰۰ کودک چینی انجام شده و در سال ۲۰۰۴ و با هدف شناسایی تأثیر تماس با سرب و ارتباط آن با پیشرفت نتایج رفتاری و عصب‌شناختی در کودکان و نوجوانان آغاز شد. آلودگی ناشی از سرب در سرتاسر کشور چین و سایر کشورهای در حال توسعه بسیار شایع شده و اگرچه با توجه به از دور خارج شدن گازوئیل سربی و افزایش آگاهی عمومی، میزان تماس با سرب کاهش یافته است، اما وجود دائمی آن خطر بارزی برای سلامت بچه‌ها محسوب می‌شود.
این یک پیشرفت مهم در شناسایی و درک تماس با سرب و تأثیر آن در بیخوابی کودکان و خواب‌آلودگی آنها در روز محسوب می‌شود. مشکلات خواب در کودکان و نوجوانان بسیار شایع بوده و با مشکلات زیادی در سلامت آنها از جمله مشکلات عصب‌شناختی و فکری مرتبط است.
در تحقیقی، مشکلات خواب نوجوانان شامل خواب‌آلودگی، بی‌خوابی، بیداری زودهنگام سر صبح، مشکلاتی در آغاز خوابیدن و ادامه‌ی خواب و استفاده از قرص‌های خواب است که همه و همه باعث بر هم خوردن روال خواب می‌شود. محققان از نمونه‌ی خون ۶۶۵ نفر از کودکان سنین سه تا پنج ساله استفاده کرده و آنها را مورد ارزیابی و آزمایش قرار داد. بار دیگر شرایط خواب آنها شش سال بعد یعنی وقتی بچه‌ها در سنین ۹ تا ۱۱ سالگی بودند آزمایش شد. نتایج نشان داد مشکل بی‌خوابی و استفاده از قرص در بچه‌هایی که میزان سرب خون آنها بیش از ۱۰ ug/dL یا برابر با آن بود دو تا سه برابر بچه‌هایی بود که میزان سرب خونشان کمتر از این مقدار بود.
(منبع: medicinenet)

کم‌خوابی و خروپف کودکان چه عواقبی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ