کم‌خوابی و خروپف کودکان چه عواقبی دارد؟

جیم آلگر- محققان می‌گویند اختلالات خواب نظیر آپنا (قطع موقت تنفس) یا هر وضعیتی که باعث بی‌خوابی کودکان شود می‌تواند خطر چاقی را در نوجوانی افزایش دهد.

جیم آلگر- محققان می‌گویند اختلالات خواب نظیر آپنا (قطع موقت تنفس) یا هر وضعیتی که باعث بی‌خوابی کودکان شود می‌تواند خطر چاقی را در نوجوانی افزایش دهد.

این نتیجه تحلیل اطلاعات ۱۹۰۰ کودک در انگلیس است که محققان در تحقیقی که ۱۵ سال طول کشید آن را دنبال کردند و به این نتیجه رسیدند که کودکانی که در سنین ۵ و ۶ سالگی کم می‌خوابند- خواب کمتر از ۵/۱۰ ساعت ناکافی محسوب می‌شود- در سن ۱۵ سالگی ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر چاقی قرار دارند.

شاخص توده بدنی (BMI) کودکانی که مورد مطالعه قرار گرفتند در سنین ۷، ۱۰ و ۱۵ سالگی ارزیابی شد.

کارن بوناک از دانشکده پزشکی آلبرت اینیشتین متعلق به دانشگاه یشویا در نیویورک و نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: «در سال‌های اخیر، کمبود خواب به یک خطر شناخته شده برای چاقی کودکان تبدیل شده است. وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، این بی‌خوابی با تولید هورمون‌هایی که با وزن و اشتها مرتبط هستند به شما صدمه می‌زند.»

او افزود: «تنفس مختل شده در خواب یا SDB که شامل خروپف و آپنای خواب هم خطری برای چاقی است اما توجه کمی به آن می‌شود.»

او می‌گوید کودکانی که شدیدترین موارد SDB و الگوهای تنفسی ناهنجار را تجربه می‌کنند بیش از بقیه خطر چاقی تهدیدشان می‌کند.

او می‌گوید بعضی از دلایل مشکلات تنفسی مرتبط با خواب قابل درمان است، یکی از آن‌ها بزرگ شدن غده‌های گلویی یا لوزه‌هاست که با عمل جراحی درمان می‌شود.

یکی دیگر از دلایل شایع، فاصله بین دندان‌ها و فک است که با ارتدونسی یا یک محافظ شب برطرف می‌شود.

(منبع: techtimes)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ