نکاتی برای تجربه خواب راحت شبانه شما و نوزادتان-قسمت اول

مهرناز زاوه
از بیدار بودن تمام وقت با کودکتان خسته‌اید؟ اگر از زمانی که کودکتان به دنیا آمده یک شب هم خواب راحت نداشته‌اید، بدانید تنها نیستید؛ این مشکل را تقریبا تمام کسانی که تازه پدر و مادر شده‌اند دارند.

از بیدار بودن تمام وقت با کودکتان خسته‌اید؟ اگر از زمانی که کودکتان به دنیا آمده یک شب هم خواب راحت نداشته‌اید، بدانید تنها نیستید؛ این مشکل را تقریبا تمام کسانی که تازه پدر و مادر شده‌اند دارند. اما نگران نباشید، می‌توانید کاری کنید که فرزندتان تمام طول شب بخوابد. باور کنید! 
برای آنکه شما و فرزند نوپای‌تان از مزایای یک خواب کافی که مستحق آن هستید بهره‌مند شوید، بهتر است به نکات جمع‌آوری شده در این مطلب توجه کنید:
۱.اجتناب از ارتباط چشمی
هرگز نباید کودک را قبل از ساعت خواب تهییج کنید. ارتباط چشمی کوتاه یا طولانی مدت یکی از چیزهایی است که کودک دلبندتان را بیش از هر چیز دیگری تحریک می‌کند. بنابراین، وقتی می‌خواهید او را بخوابانید، تا حد امکان از برقراری ارتباط چشمی خودداری کنید.
۲.حمام کردن
حمام آب گرم همراه با یک ماساژ نرم و دل‌پسند هر کسی را به یک خواب راحت مهمان می‌کند. اسباب‌بازی‌ها را کنار بگذارید و از ایجاد سر و صدای اضافی خودداری کنید تا زمان حمام به یک تجربه آرامش‌بخش برای کوچولوی دلبندتان تبدیل شود.
۳.خوابیدن در کنار کودک
چه موافق باشید چه مخالف، یافته‌های به دست آمده از مطالعات اخیر نشان می‌دهند کودکانی که در کنار والدین خود به خواب می‌روند، در آینده از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار بوده و استرس کمتری خواهند داشت. بنابراین، سعی کنید گهواره کودک را نزدیک تخت خود قرار دهید. به توصیه آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، والدین نباید از یک تخت مشترک با کودک خود استفاده کنند.
۴.تغذیه قبل از خواب
اگر فرزندتان شب‌ها به علت گرسنگی از خواب بیدار می‌شود، بهتر است قبل از خواب سیرش کنید. این ایده که توسط رابرت باکنام توسعه یافته است، به مادران توصیه می‌کند که قبل از خواب شبانه به فرزندانشان شیر بدهند. با انجام این کار، دیگری نیازی نیست منتظر بمانند که فرزند گرسنه‌شان از خواب بیدار شود. متخصصین بر این باورند که تغذیه قبل از خواب گرسنگی کودک را رفع کرده و به او کمک می‌کند که خواب راحت‌تری داشته باشد.
۵.خلوت کردن تخت‌خواب
هر چیز اضافی را از روی تخت‌خواب کودک بردارید؛ بگذارید زیباترین چیزی که در تخت قرار دارد، فرزندتان باشد. قرار دادن پتو، ضربه‌گیر و حیوانات اسباب‌بازی در تخت‌خواب کودک می‌تواند خطرناک باشد. یک سطح گرم و نرم تنها چیزی است که کودک به آن نیاز دارد. اگر نگران گرمای اتاق هستید، به جای پتو از یک کیسه خواب کوچک استفاده کنید.
۶.بوی خوش
برخی از کودکان با استشمام عطر و بوهای طبیعی به یک خواب راحت می‌روند. عطر سنبل و سایر روغن‌های طبیعی نقش قابل توجهی در آرامش و کاهش اضطراب کودکان دارد؛ با این حال، استفاده از عطر در اتاق خواب کودکان کمتر از 6 ماه توصیه نمی‌شود. به علاوه، برای کودکان خردسال و نوزادانی که پوست حساس و آسیب‌پذیر دارند، از عطر استفاده نکنید. به جای آن بهتر است از مواد شوینده بدون بو به هنگام شستن ملافه و تشک کودک استفاده کنید.
۷.ریفلاکس معده به مری
بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) یکی از شایع‌ترین مشکلات بالینی است که خواب را از چشمان کودکان می‌گیرد. شیوع این بیماری در کودکان اغلب تشخیص داده نمی‌شود. ریفلاکس معده که به علت سوء‌عملکرد عضله متصل‌کننده معده به مری رخ می‌دهد، باعث می‌شود که اسید معده به مری برگشت کند. این عارضه اغلب با درد خفیف همراه است. تف کردن، خس خس سینه، احساس خفگی، عق زدن و مشکلات غذایی از جمله علائم این بیماری هستند. اگر نگران ابتلای فرزندتان به این عارضه هستید، با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
۸.طرز نگه داشتن صحیح
وقتی می‌خواهید کودک را در تخت‌خواب بگذارید، دستتان را به آرامی روی شکم، بازوها و پشت سرش قرار دهید تا احساس خطر نکند. بودن شما در کنار کودک به او احساس امنیت و آرامش می‌دهد.
(منبع: parenting)

قنداق کردن نوزاد خوب است یا بد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ