پرسش‌های رایج درباره کمردرد

مهرناز زاوه
یک‌سوم از جمعیت بزرگسالان در کشورهای توسعه‌یافته حداقل ماهی یک‌بار کمردرد می‌گیرند. کمردرد (LBP) پس از سرفه و سرماخوردگی، شایع‌ترین دلیل مراجعه افراد به پزشک است.

یک‌سوم از جمعیت بزرگسالان در کشورهای توسعه‌یافته حداقل ماهی یک‌بار کمردرد می‌گیرند. کمردرد (LBP) پس از سرفه و سرماخوردگی، شایع‌ترین دلیل مراجعه افراد به پزشک است. این عارضه دیوانه‌کننده است؛ با این حال، اغلب افراد در عرض یک هفته بهبود می‌یابند. البته ممکن است تا حدی نیز دچار گرگرفتگی شوند. به طور کلی، ۴۰٪ از افراد مبتلا به کمردرد پس از ۳ ماه به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.
علی‌رغم اینکه روش‌های مختلفی از قبیل طب سوزنی، ماساژ، دارو، تزریق و جراحی برای درمان این عارضه وجود دارد، هیچ چیز بهتر از فعالیت داشتن نخواهد بود. به توصیه پزشکان، وقتی می‌توانید بدون تحمل درد زیاد حرکت کنید، باید فعالیت داشته باشید.
در چه مواقعی منشاء کمردرد، دردی نیست که به کمر می‌زند؟
بسیاری از مشکلاتی که در نواحی شکم رخ می‌دهند، از جمله سنگ کلیه و عفونت، پانکراتیت، زخم اثنی‌عشر و آنوریسم آئورت (گسترش آئورت) باعث بروز کمردرد می‌شوند. در این موارد معمولا علائم دیگری نیز وجود دارند که بیانگر علل اصلی کمردرد خواهند بود.
از کجا بدانم که کمردردم خطرناک است؟
کمردرد در موارد نادر در اثر اعمال فشار خطرناک بر روی طناب نخاعی، بروز سرطان در ستون فقرات و یا عفونت شکل می‌گیرد. ترومای شدید، استفاده طولانی مدت از داروهای حاوی استروئید و سابقه ابتلا به سرطان، رایج‌ترین عوامل خطر مرتبط با این عارضه هستند. اگر کمردرد دارید و نمی‌توانید بایستید، ادرار کنید و یا مقعد و آلت تناسلی خود را احساس کنید، باید سریعا به بخش فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید. با این حال، دکتر کریستوفر ویلیامز هشدار می‌دهد که زیاد به علائم بحرانی و عوامل خطر توجه نکنید و در عوض به قضاوت شخصی خود اعتماد بیشتری داشته باشید. علائم بحرانی معمولا در غربالگری کمردرد چیزی نشان نمی‌دهند. اگر می‌خواهید از علت کمردرد خود آگاهی یابید، بهتر است به یک متخصص آموزش‌دیده مراجعه کرده و با او مشورت کنید.
آیا برای اطمینان از علت کمردرد باید عکس اشعه ایکس بگیرم؟
پاسخ منفی است. متخصصین معتقدند که عکس‌برداری (اشعه ایکس و اسکن) در مواردی که کمردرد کمتر از ۴ هفته به طول انجامیده، ضرورتی ندارد و این بیماران نباید نگران کمردرد خود باشند. دکتر ویلیامز در ادامه افزود: «به طور معمول، هیچ ارتباطی بین کمردرد و ساختار قابل مشاهده (به عنوان مثال، برآمدگی دیسک) در عکس‌برداری اشعه ایکس وجود ندارد؛ در نتیجه عکس‌برداری اشعه ایکس کمک چندانی به تشخیص علل اصلی کمردرد نمی‌کند.»
وقتی کمرم درد می‌کند، چه باید بکنم؟
لسلی کالوین، از متخصصین ادینبورگ، در این باره می‌گوید: «بهترین کار ورزش کردن است. اگر از درد کمر رنج می‌برید، از ورزش‌های مناسب مانند یوگا، حرکات کششی و پیلاتس کمک بگیرید.»
دکتر ویلیامز معتقد است که نباید در بستر بمانید. شواهد نشان می‌دهند که داروهای مسکن باعث کاهش درد کمر می‌شوند، اما اثربخشی آنها حداقلی است و بر روی همه افراد نیز جواب نمی‌دهند. استفاده از کیسه‌های آب گرم هم مفید خواهد بود. درد کمر در اغلب افراد به سرعت فروکش می‌کند. از این رو، جایی برای نگرانی وجود ندارد.
کالوین توصیه می‌کند که زیاد از داروهای شبه‌افیونی قوی که حاوی کدئین هستند، استفاده نکنید. شواهد حاکی از آن هستند که این داروها عوارض جانبی زیان‌باری دارند. بر اساس آمار، ۱۸ درصد از مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۲ از داروهای شبه‌افیونی استفاده می‌کردند. برخی از این افراد معتاد بودند؛ اما درصد قابل توجهی برای رفع درد مصرف‌شان می‌کردند.
(منبع: mayoclinic)

۱۵ روش طبیعی برای درمان کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ