غذاهایی که اشتباه می‌خورید-قسمت اول

مهرناز زاوه
ممکن است خودتان را از خوردن بسیاری از مواد مغذی محروم کنید و حتی از این کار آگاه نباشید. روش غذا خوردن شما و آماده کردن غذاهای خاص می‌تواند تأثیرات منفی یا مثبتی بر سلامت شما داشته باشد.

ممکن است خودتان را از خوردن بسیاری از مواد مغذی محروم کنید و حتی از این کار آگاه نباشید. روش غذا خوردن شما و آماده کردن غذاهای خاص می‌تواند تأثیرات منفی یا مثبتی بر سلامت شما داشته باشد. شاید هیچ‌وقت پیش نیاید که بخواهید درباره پختن سبزیجات، پوست کندن سیب‌ و یا نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از بیدار شدن تجدید نظر کنید. اما باید گفت که روش‌های بهتر و سالم‌تری برای مصرف آنها وجود دارد. در اینجا به غذاهایی اشاره می‌کنیم که نقشی اساسی در رژیم غذایی شما دارند و از طرفی بهترین روش‌ها برای بریدن، ریزریز کردن، پختن و خوردن آنها را به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بتوانید از تمام ویتامین و مواد مغذی موجود در آنها استفاده کنید.
سیب
اگر سیب را پوست‌کنده و یا به شکل سس مصرف می‌کنید، بهترین ارزش غذایی آن را نادیده می‌گیرید. پوست سیب سرشار از مواد مغذی مانند فیبر و آنتی‌اکسیدان است. اگر پوست سیب را بگیرید، بسیاری از مزایای آن از جمله ارتقای سطح اشباع، کنترل میزان کلسترول و کاهش میزان التهاب را در بدن از دست خواهید داد. 
سبزیجات
اگر برای درست کردن شامِ اعضای خانواده سبزیجات را بپزید، در واقع مواد مغذی اصلی آن مانند ویتامین C را به آب انتقال داده‌اید و به جای آنکه این ویتامین وارد سیستم گوارش بدن‌تان شود، حواله سینک ظرفشویی خواهد شد. برای آنکه بیشترین میزان مواد مغذی را از سبزیجات به دست بیاورید، همیشه آنها را بخارپز کنید.
گوشت، ماکیان و غذاهای دریایی
اگر عادت دارید که گوشت، ماکیان و غذاهای دریایی را روی ذغال کباب کنید، باید بدانید که دمای بالا باعث می‌شود تا شکل پروتئین موجود در گوشت تغییر یابد و حتی خطرناک شود. بنابراین بهتر است گوشت‌تان را در دمای پائین بپزید تا میزان تجمع کارسینوژن در آن کاهش یابد. از طرفی اضافه کردن چاشنی به گوشت هم می‌تواند باعث به حداقل رسیدن میزان ترکیبات سرطان‌زا در آن شود. 
چای
چای و شیر با هم درست به مانند کره بادام زمینی و ژله‌اند. وقتی شیر را به فنجای چای خود اضافه می‌کنید، در واقع امتیاز چای را برای محافظت از قلب از بین برده‌اید. پروتئین‌های شیر یعنی کازئین‌ها باعث کاهش ترکیبی در چای به نام کاتچین‌ها می‌شوند که می‌توانند در برابر بیماری‌های قلبی از شما محافظت کنند. به جای این‌کار سعی کنید چای خود را بدون هیچ چیز دیگر یا مواد افزودنی بنوشید یا فقط کمی لیمو به آن بیافزایید. 
پسته
اگر از طرفداران خوراکی‌های نمکی هستید، بهترین گزینه پسته است. پسته نه تنها یکی از آجیل‌هایی است که کالری کمی دارد بلکه چربی موجود در آن هم کم است. اما اگر پسته‌ای بخرید که از قبل پوست آن کنده شده باشد، و بعد لایه اضافی آن را بکنید واقعا برایتان مضر است. اگر پسته را با پوست بخرید یعنی می‌توانید ۲۰۰ کالری جلو بیافتید. در واقع وقتی مجبور می‌شوید که پوست آن را بکنید بیشتر حواستان خواهد بود که چه مقدار دارید می‌خورید.
لبنیات
ما در دنیایی با چربی کم و کالری پایین زندگی می‌کنیم اما این مسئله همیشه به این معنا نیست که این‌ها می‌توانند سالم‌ترین گزینه‌ها باشند. وقتی پای لبنیات به میان می‌آید، لازم نیست همیشه بخواهید انواع کم‌چرب آن را مصرف کنید چرا که در نهایت قند زیادی وارد بدن‌‌تان خواهید کرد؛ بله، منظورمان شکر است. مشکل این‌جاست که وقتی ماده‌ای مغذی مانند چربی را حذف می‌کنید، مجبور می‌شوید چیز دیگری مثل شکر را جایگزین آن کنید تا در واقع بتوانید چیزی را که می‌خورید خوش‌طعم کنید. این گزینه به مراتب زیان‌آورتر است. بهتر است بدانید که چربی نه تنها مزه‌ای خامه‌مانند دارد بلکه میزان تمایل بدن را برای جذب اسیدهای چرب و ویتامین‌های حلال در چربی کاهش می‌دهد و از سویی برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد.
آجیل
خوردن یک مشت آجیل گزینه‌ای فوق‌العاده برای از بین بردن ولع گرسنگی است اما اگر دوست دارید تا بهترین بهره را از این مواد مغذی ببرید بهتر است این چند نکته را رعایت کنید. آجیل‌ها در حالت طبیعی حاوی ترکیبات ضدمغذی مانند لکتین‌ها و فیتیک اسید هستند که مانع از آن می‌شود که آجیل به خوبی هضم شود، بنابراین این مسئله باعث کاهش مواد مغذی‌ای می‌شود که باید جذب شوند و از طرفی ممکن است در روده التهاب ایجاد کند. برای کاهش محتوای ضدمغذی موجود در آجیل‌ها، قبل از مصرف آنها را در آب بخوابانید و بعد خشک کرده و مصرف کنید. گردو و مغزها به مدت ۱۲ ساعت، بادام درختی به مدت ۷ ساعت و بادام هندی را باید کمتر از پنج تا شش ساعت خیس بدهید.
منبع: eatthis 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

تنقلاتی که متخصصان تناسب اندام هرگز نمی‌خورند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ