بروز فاجعه و تروما چه تاثیری بر احساس همدلی کودکان دارد؟

مهرناز زاوه
آیا بچه‌ها معمولا بعد از یک مصیبت مهربان‌تر می‌شوند و یا تجربه‌هایی از این دست باعث می‌شود تا بیشتر بخواهند روی مراقبت از خود تمرکز کنند؟

آیا بچه‌ها معمولا بعد از یک مصیبت مهربان‌تر می‌شوند و یا تجربه‌هایی از این دست باعث می‌شود تا بیشتر بخواهند روی مراقبت از خود تمرکز کنند؟ نتایج تحقیقات در ارتباط با یافتن جوابی برای این سؤال نشان داده که واکنش بچه‌ها تا حد زیادی به سن آنها مربوط می‌شود.
توانایی تحلیل و بررسی گرایش‌های نوع‌دوستانه و همدلانه‌ی مربوط به بچه‌ها٬ قبل و بعد از یک حادثه‌ی طبیعی مثل زلزله‌ای که در سال ۲۰۰۸ در شهر میانیانگ چین رخ داد آغاز شد. دانشمندانی از ایالات متحده و کانادا در همکاری با محققان چینی در شرایطی که این زلزله‌ی ۸ ریشتری ۸۷۰۰۰ نفر از جمله بسیاری از بچه‌ها را کشت تصمیم گرفتند رفتارهای نوع‌دوستانه را مورد پژوهش قرار دهند.
در قدم اول آنها این رفتار را در بین دو گروه مورد بررسی قرار دادند: گروهی متشکل از ۳۰ فرد شش ساله و گروهی دیگر ۳۰ فرد نه ساله با پیش زمینه‌های فقر در دو مدرسه‌ی روستایی. هر کدام از این بچه‌ها به طور جداگانه با یک محقق ملاقات کردند. هر محقق حدود ۱۰۰ برچسب جالب را به آنها نشان می‌داد که آنها می‌بایست از بین آن ۱۰ تا را انتخاب کرده و به یک همکلاسی گمنام هدیه می‌دادند که در این تحقیق شرکت نداشت.
محققان می‌گویند: نتایج آزمایش ما نشان داد یک فاجعه‌ی طبیعی بر روی گرایش‌های فرااجتماعی دانش آموزان تأثیر می‌گذارد٬ و البته تا حد زیادی با توجه به سن آنها هم با هم فرق دارد. واکنش‌های شدیدتر بچه‌های کم سن‌تر نسبت به بچه‌های بزرگ تر از خود٬ خودخواهانه‌تر بود. در واقع بچه‌های کم سن‌تر قادر نبودند تا مثل بچه‌های بزرگ‌تر یا هم سن آنها احساسات خود را مدیریت و کنترل کنند چرا که بخش‌های پیشاقدامی مغزشان هنوز به طور کامل رشد نیافته بود.
(منبع: medicinenet)

دلیل رفتارهای نابهنجار کودکان در مهد چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ