آیا دو استقامت می‌تواند موجب وخامت افتادگی رحم شود؟

مهرناز زاوه
با اینکه دویدن طولانی مدت ممکن است به تشدید افتادگی رحم کمک کند، اما موجب به وجود آمدن این حالت نخواهد شد.

به حالتی که رحم از مکان طبیعی خود حرکت کند افتادگی رحم گفته می‌شود. این حالت غالباً موقعی ایجاد می‌شود که عضلات لگن آنقدر ضعیف می‌شوند که دیگر نمی‌توانند رحم را نگاه دارند. با اینکه اغلب خانم‌های دچار افتادگی رحم، خصوصاً در موارد خفیف، قادر خواهند بود فعالیت‌های روزمره‌ی خود را انجام دهند، اما برخی حرکات جسمی ممکن است محدود شوند. از اینرو، پیش از آغاز نمودن یک برنامه‌ی ورزشی ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.
دویدن
دو استقامت ممکن است موجب تشدید افتادگی رحم شود. دویدن بر عضلات لگن تأثیر می‌گذارد و اگر این عضلات از پیش ضعیف شده باشند، دچار کشیدگی بیشتری خواهند شد. این موضوع ممکن است باعث افتادگی بیشتر رحم شود.
با اینکه دویدن طولانی مدت ممکن است به تشدید افتادگی رحم کمک کند، اما موجب به وجود آمدن این حالت نخواهد شد. در واقع، بارداری و زایمان طبیعی مهم‌ترین علل ایجاد افتادگی رحم هستند، البته افزایش سن و یائسگی نیز می‌توانند در ایجاد این حالت تأثیرگذار باشند. حتی اضافه وزن شدید و سرفه‌های مزمن نیز به تضعیف کف لگن و به تبع آن افتادگی رحم کمک می‌کنند.
عوارض
افتادگی رحم احتمال افتادگی دیگر اندام‌ها را نیز افزایش می‌دهد. ضعیف شدن عضلات کف لگن می‌تواند باعث افتادگی (پرولاپس) مثانه شود. در این حالت، قسمتی از مثانه به داخل واژن متمایل می‌گردد. در همین حال ممکن است به افتادگی راست روده نیز دچار شود. ادامه دادن به دویدن در حالتی که فرد دچار افتادگی رحم است می‌تواند موجب تشدید این عوارض نیز شود.
درمان
پزشکان معمولاً برای موارد خفیف افتادگی رحم انجام تمرینات کیگل را به منظور تقویت عضلات کف لگن توصیه می‌کنند. همچنین جهت نگاه داشتن رحم ممکن است نیاز باشد از پساری استفاده شود. این وسیله توسط یک متخصص بهداشت وارد واژن می‌شود.
موارد متوسط تا شدید افتادگی رحم ممکن است به درمان‌های محافظه‌کارانه پاسخ مطلوبی ندهند. برای این موارد پزشک ممکن است از جراحی برای برطرف کردن مشکل استفاده کند.
(منبع: medicinenet)

روش‌های ساده برای جلوگیری از افتادگی رحم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ