کودک 10 ساله نابغه

ماجرای کودک 10 ساله نابغه راست یا دروغ؟با هم در این مطلب بخوانیم

داستان کودک 10 ساله نابغه:

حسین عطایی کودک 10 ساله نابغه که این روز هاست که  بسیار بر سر زبان ها افتاده است.داستان کودک 10 ساله نابغه ای که در برنامه به شهرت رسید.برنامه «حالا خورشید» با اجرای رضارشیدپور میزبان میهمان ویژه‌ و متفاوتی بود. میهمانی کوچک اما بی‌نهایت باهوش. 10 سال بیشتر ندارد، ولی مانند همسالانش نیست که در این سن در حال کودکی و شیطنت‌کردن هستند. حتی حرف‌زدنش هم مانند پسربچه‌های 10 ساله نیست و این را می‌توان از کلمات ثقیلی که حین مصاحبه به‌کار می‌برد، متوجه شد. او بزرگ‌مردی کوچک، نابغه، مخترع و طراح خودرو است. بنا به گفته رشیدپور، حسین عطایی این کودک نابغه 15اختراع دارد که شش‌عدد آن ثبت شده و حتی حکم مشاوره دکتر نوبخت را دارد. حسین به‌جای مدرسه در دانشگاه تدریس می‌کند. حتی شرکت «تسلا» و «ولوو» خواهان او هستند، اما از سوی شرکت خودروسازی داخلی موردتوجه قرار نگرفته است. جالب اینجاست که نحوه صحبت‌کردن حسین در این برنامه به‌گونه‌ای بود که رشیدپور، مجری برنامه از تعجب سکوت کرده و حرفی برای گفتن نداشت. حال ویدئوی این پسربچه باهوش در شبکه‌های اجتماعی با بازتاب‌های جالبی از سوی کاربران مواجه شده است.
یکی از کاربران نوشته است:«اون جمله حمل بر خودستایی نباشه خیلی به دلم نشست
فرد دیگری گفته است:«بچه ۱۰ساله باید بره تو کوچه توپ بازی کنه، اختراع چیه بابا
شخصی نیز عنوان داشته است:«بچه 10ساله میگه تخصص اصلی من طراحی خودروست بعد من شخصا تخصص اصلیم رو اعصاب
بقیه بودنه.»
دیگری نوشت:«همش تو تلگرام و اینستا ول می‌گردیم. یاد بگیریم یه ذره بچه‌اس این همه اختراع داره تازه از دانشگاه‌های دنیا ازش درخواست همکاری کردند شرکت‌های خودروسازی که دیگه هیچ.»
کاربری به طنز نوشته است:«پیشنهاد می‌کنم این کلیپ‌رو به پدرهاتون نشون ندین که بیچاره میشین.»
کاربران دیگر گفته‌اند:«پهپاد عمودپرواز سه وضعیتی طراحی کرده. من تو این سنم نمی‌فهمم اون‌چیه، تازه لیسانسم دارم»،«از ۸۰درصد آدمای دورم بهتر‌ حرف ‌میزنه!»،«‏ما هم‌سنش بودیم هواپیما می‌دیدیم دست تکون می‌دادیم البته هنوزم با این سنم این کار رو می‌کنم»،«جدا از افتخار به اینکه یه ایرانی همچین توانایی داره… باید تاسف خورد که خودروسازان کشورهای دیگه خواهان این نابغه هستند، ولی تو کشور خودمون حتی مجری از سوال در مورد خودروسازان داخلی منع میشه»،«وقتی مصاحبه رضارشیدپور را با کودک فوق نابغه ایرانی دیدم به خودم بالیدم. اما وقتی گفت از شرکت خودروسازی کالیفرنیا پیشنهاد دارم بسیار ناراحت شدم که چرا نباید در ایران موردتوجه قرار بگیره»،«فقط قیافه رشیدپور که از تعجب نمی‌دونست چی بگه»،«خوب شد این برنامه رشیدپور چهار تا نخبه نشون داد من دیگه داشت کم‌کم باورم میشد بازیگری و خوانندگی تنها آرزو و افتخار جوون‌های ماست!»،«یه بچه 10ساله چطور میتونه اینجوری حرف بزنه؟ اصلا چطور میتونه مخترع باشه؟ مگه پسر 10ساله نباید تو کوچه فوتبال بازی کنه؟!»،«پسر 10ساله‌ای که به‌عنوان یک مخترع و نابغه با داشتن 15 ثبت اختراع معرفی شد، اما اثری از او در اداره ثبت اختراع
وجود ندارد.»

ماجرای کودک 10 ساله نابغه خوب یا بد:

محقق فوق دکتری دانشگاه شیراز در یادداشتی با انتقاد از معرفی کودک 10 ساله بعنوان نابغه ایرانی در یک برنامه‌ تلویزیونی تاکیده کرده است که گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی نظیر آنچه که در برنامه “حالا خورشید” مشاهده شد، نه تنها به ترویج علم و خودباوری کمکی نمی‌کند که بالعکس منجر به ساده‌انگاری و سطحی‌نگری نسبت به مقوله علوم و اختراع می‌شود؛ چراکه قشر کودک و نوجوان مساله اختراع، ابداع و ابتکار را امری پیش پاافتاده فرض خواهد کرد.
دکتر مهدی هرمزی، دکترای ریاضیات از دانشگاه گوتنبرگ و دانشگاه چالمرز سوئد و محقق فوق دکتری در دانشگاه شیراز در پی پخش یک برنامه‌ تلویزیونی و معرفی کودک 10 ساله بعنوان نابغه ایرانی با ۱۶ اختراع که ۶ مورد از آن‌ها ثبت شده است، یادداشتی را در اختیار خبرنگاران قرار داد که در آن آمده است: “در حالی‌که نخبگان تراز اول کشور با بحران‌های “تولید مقاله سطحی”، “خرید و فروش مدرک” و “تقلب فزاینده علمی” دست به گریبان هستند و مساعت رسانه‌ها را برای اطلاع رسانی طلب می‌کنند، برنامه “حالا خورشید” با مجری‌گری رضا رشیدپور دست به اقدامی کم‌سابقه زد. رشیدپور مهمان برنامه را که کودکی 10 ساله است، “نابغه”،”صاحب 16 اختراع”،”صاحب سبک در طراحی مفهومی خودرو” ” دارنده پذیرش از خودروسازهای جهانی ولوو و تسلا” معرفی می‌کند و با توجه به اظهارات مهمان برنامه و عدم شفاف‌سازی مجری، بیننده با این ادعاها روبرو می‌شود که کودک “مشاور سازمان برنامه و بودجه” است و علاوه بر تخصص در طراحی مفهومی خودرو اختراعاتی نظیر ” پهپاد عمود پرواز سه وضعیتی”،” در صنایع کشتیرانی: قایق تندرو جنگی” و “در صنایع الکترونیک: کنترل چند منظوره تلویزیون هوشمند” اختراع کرده است و چند دانشگاه ایران برای فعالیت بعنوان “استاد” از ایشان دعوت بعمل آورده‌اند.


نکته داستان کودک 10 ساله نابغه:

در این نکته که در تاریخ نوابغی قابلیت منحصر به فرد خود را در کودکی به اثبات رساندند، شکی نیست. به عنوان مثال “موتسارت” در هفت سالگی اولین سمفونی و در دوازده سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. یا “گاوس” تصاعد حسابی را در هشت سالگی بدست آورد. اما این دست توانایی‌ها قابل راستی‌آزمایی بودند. تکیه ما در این یادداشت بر مفهوم “راستی‌آزمایی یک ادعا” ست. به بیانی دیگر، موردی که این حجم از هجوم را روانه این قسمت از برنامه “حالا خورشید” کرد، مناقشه غیر قابل تایید بودن ادعاها و عدم تلاش مجری برای شفاف‌سازی مفهوم کلماتی نظیر “اختراع”،”استاد”،”طراحی مفهومی” که از زبان کودک جاری می‌شود، است. شاید تعبیر کودک از آن کلمات با آنچه ما برداشت می‌کنیم تفاوت فاحش دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ