عوامل تشدیدکننده‌ چاقی در کودکان و نونهالان

مهرناز زاوه
در کل کودکان امروزی غذای زیادی می‌خورند و تغذیه‌ی مناسبی ندارند. رشد فیزیکی طبیعی و مورد انتظار یک کودک مستلزم مواد مغذی کافی است از جمله مواد معدنی کم‌نیاز٬ ویتامین‌ها و بعضی مواد حیاتی برای گیاهان و جانوران.

در کل کودکان امروزی غذای زیادی می‌خورند و تغذیه‌ی مناسبی ندارند. رشد فیزیکی طبیعی و مورد انتظار یک کودک مستلزم مواد مغذی کافی است از جمله مواد معدنی کم‌نیاز٬ ویتامین‌ها و بعضی مواد حیاتی برای گیاهان و جانوران. با این حال بسیاری از کودکان هنوز به قدر کافی کلسیم٬ پتاسیم٬ فیبر٬ منیزیم و ویتامین A ٬ C و E برای بدن خود تأمین نمی‌کنند. از طرفی تغییر الگوی شیر مادر به خوردن غذاهای مختصر و کم حجم هم باعث از بین رفتن الگوهای غذایی کودک در آینده خواهد شد. دوران کودکی دورانی بسیار مهم برای پی‌ریزی اساسِ سلامت است. در واقع این سن٬ دوران رشد و تکامل اصلی بافت‌ها و اندام‌ها و نیز رشد فیزیولوژیکی و فکری محسوب می‌شود.
عوارض چاقی در کودکان
خطر بروز مشکلات سلامت در کودکان چاق به اندازه‌ی افراد بزرگسال است. برخی از عوامل این مشکل عبارتند از:
-بیماری‌های قلبی عروقی
-مقاومت انسولین (که در اغلب موارد به عنوان نخستین نشانه‌ی بروز دیابت محسوب می‌شود)
-اختلالات استخوانی عضلانی (خصوصا ورم مفاصل و استخوان‌ها)
-برخی سرطان‌ها (سرطان مخاط رحم٬ سینه و روده)
-ناتوانی و از کار افتادگی
عوامل تشدیدکننده‌ی چاقی در کودکان و نونهالان
هر جنبه از محیطی که کودک در آن رشد یافته٬ متولد شده یا پرورش می‌یابد می‌تواند بر خطر اضافه وزن یا چاقی او تأثیر بگذارد. در دوران بارداری٬ دیابت بارداری هم می‌تواند باعث افزایش وزن نوزاد و خطر چاقی در سنین بالاتر در او شود. غذا دادن به کودکان با غذاهای سرشار از انرژی٬ چربی بالا٬ قند و نمک بالا یکی از عوامل اصلی چاقی در دوران کودکی محسوب می‌شود. کمبود اطلاعات درباره‌ی روش‌های سالم و مواد مغذی و عدم دسترسی کافی و توانایی خرید غذاهای سالم هم می‌تواند مسبب این مشکلات باشد.
وضعیت بازاریابی تهاجمی غذاهایی با تراکم انرژی بالا و نوشیدنی‌ها برای کودکان و خانواده‌ها هم باعث تسریع این روند می‌شود. در برخی جوامع٬ قوانین و آداب فرهنگی (مثل این مسئله که کودکی چاق٬ کودکی سالم است) هم می‌تواند خانواده‌ها را تشویق کند تا غذای بیشتری به کودکان خود بدهند.
از طرفی بالا رفتن وضعیت شهری شدن و دیجیتالی شدن هم فرصت‌ کمتری برای فعالیت‌های فیزیکی باقی می‌گذارد. داشتن اضافه وزن یا چاقی می‌تواند باعث کاهش فرصت‌های یک کودک برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی یا فیزیکی گروهی شود. این مسئله باعث می‌شود فعالیت‌های فیزیکی کمی داشته و احتمال اضافه وزن در آنها افزایش یابد.
(منبع: parenting)

افزایش خطر چاقی کودکان با نشستن پای تلویزیون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ