مواردی که دندان‌ها و لبخند زیبایتان را از شما می‌گیرند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
با اینکه به نظر می‌رسد قرص‌های رژیمی راهی سریع برای باریک کردن دور کمرتان باشند٬ اما می‌توانند سریعا به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها بیانجامند.

تحقیقات نشان داده از هر ۱۰ نفر ۷ نفر از لبخندشان ناراضی‌اند. دلایل این مسئله می ‌تواند متفاوت باشد؛ برخی تصور می‌کنند دندان‌‌هایشان بیش از حد بزرگ یا کوچک است، اما اکثر آنها از دندان‌‌های زردشان ناراضی‌اند. در اینجا در ادامه قسمت اول به عواملی اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث آسیب به لثه و دندان‌هایتان شده و لبخند زیبایتان را خراب کنند.
قرص‌های رژیمی
با اینکه به نظر می‌رسد این قرص‌ها راهی سریع برای باریک کردن دور کمرتان باشند٬ اما می‌توانند سریعا به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها بیانجامند. مانند بسیاری از داروهای بدون نسخه یا تجویزی٬ قرص‌های رژیمی باعث کاهش بزاق دهان شده و این به خشکی دهان انجامیده و خطر بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد.
دندان قروچه 
این حرکت می‌تواند روی فک‌های شما اثر گذاشته و منجر به درد و حتی تغییر در وضعیت ظاهری صورت‌تان شود. افرادی که با این شرایط دندان‌ها و لثه‌ی سالمی داشته و اغلب اوقات دندان‌هایشان را روی هم می‌فشرند در واقع سطح مینای دندان خود را با این کار از بین برده و حساسیت آن را افزایش می‌دهند. استرس و خشم هم می‌تواند باعث افزایش دندان قروچه‌ی شبانه شود.
شیرینی
برخلاف توصیه مادران٬ باید گفت که قند به طور مستقیم باعث فرسایش دندان‌ها نمی‌شود٬ اما اسیدی که هنگام خوردن قند و کربوهیدرات‌ها تولید می‌شود می‌تواند این کار را انجام دهد. به طور طبیعی بعد از خوردن قند٬ باکتری در دهان ایجاد شده و اسیدهایی تولید می‌کند که به مینای دندان حمله می‌کنند و این مسئله به پوسیدگی دندان‌ها و بسیاری مشکلات دیگر می‌انجامد. خوردن چند شیرینی و شستشوی سریع دندان‌ها پس از آن آسیبی بسیار کمتر از خوردن یک گاز شیرینی قبل از خواب بدون مسواک زدن در پی خواهد داشت.  
بلوغ
تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ رخ می‌دهد می‌تواند باعث بروز جوش‌های زیادی شود٬ از طرفی هم می‌تواند به تورم لثه بیانجامد که نسبت به جرم‌ها بسیار حساس‌‌اند. این مشکل می‌تواند به التهاب لثه و آفت دهان منتهی شود. اما در اغلب موارد واکنش لثه بیشتر به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان رخ می‌دهد.
خشکی دهان
خشکی دهان نه تنها موردی ناخوشایند است٬ بلکه برای دندان‌های شما هم ضرر دارد. در واقع بزاق دهان باعث از بین رفتن حفره‌های دندانی می‌شود که مسبب تولید باکتری‌ها هستند و اسیدهای مضر دهان را خنثی می‌کند. بدون بزاق٬ دندان‌های خود را سریع‌تر از دست خواهید داد. بنابراین بزاق مانع از پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات دهانی می‌شود.
نوشیدنی‌های داغ
یکی از دلایل عمده از بین رفتن رنگ دندان شما٬ مصرف نوشیدنی‌های داغ است. چای سیاه و قهوه حاوی جوهرهای افزایش دهنده میزان رنگ هستند که داخل منافذ مینای دندان قرار گرفته و باعث می‌شود سطح آن بسیار زمخت و لکه‌دار شده و از طرفی می‌تواند باکتری‌هایی تولید کند که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. سعی کنید این نوشیدنی‌ها را در حد تعادل مصرف کنید٬ و روزانه میزان بیشتری آب بنوشید و به قهوه یا چای خود شیر اضافه کنید تا اسیدهای موجود در آن را خنثی کند.
(منبع: thehealthsite)

با روش‌های زیباسازی دندان آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ