کمک به دیگران، راهی برای کاهش استرس

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کارهای ساده توأم با ابراز مهربانی مانند اهدای هدایا به افراد نیازمند می‌تواند باعث از بین رفتن علائم استرس شود.

تعطیلات پراسترس‌ترین دوران سال برای مردم است که با کارهایی مانند خریدن کادو، درخت کریسمس (و تزئین آن) و تمام کردن بسیاری از کارها و صاف کردن حساب‌ها همراه است. با این همه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کارهای ساده توأم با ابراز مهربانی مانند اهدای هدایا به افراد نیازمند می‌تواند باعث از بین رفتن علائم استرس شود.
محققان می‌گویند که طی تحقیقاتشان دریافته‌اند وقتی به دیگران کمک می‌کنیم در واقع به نوعی به خودمان کمک کرده‌ایم. روزهایی که سرشار از استرس هستند باعث می‌شود که خلق و خوی ما بدتر و زودرنج‌تر شده و سلامت روانی‌مان بسیار ضعیف شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اگر کارهای کوچکی برای دیگران انجام دهیم، مانند باز نگه داشتن در برای عبور آنها، در آن روز احساس استرس کمتری خواهیم داشت.
در همین زمینه، محققان ۷۷ فرد ۱۸ تا ۴۴ ساله را در یک بازه‌ی ۱۴ روزه مورد بررسی قرار دادند و این افراد می‌بایست در این مدت، احساسات و تجربیات خود را از طریق گوشی‌های هوشمندشان گزارش می‌دادند. آنها هر نوع رویدادی که برایشان توأم با استرس بود گزارش دادند، و مهم نبود با چه کسی درگیر شده یا آن اتفاق در کجا افتاده بود، در پایان روز تعداد رویدادهای تؤام با استرس آنها محاسبه می‌شد. از طرفی در این بازه‌ی زمانی، آنها باید گزارش می‌دادند که از روی مهربانی چه تعداد کار انجام دادند، بدون توجه به کوچک بودن آن. در نهایت از آنها خواسته شد تا پرسش‌نامه‌ای ۱۰ سؤالی را برای سنجش احساسات و نیز میزان سلامت روانی‌شان با امتیازاتی از ۱ (ضعیف) تا ۱۰۰ (عالی) پر کنند.
محققان در پایان دریافتند آن دسته از افرادی که از روی محبت کارهای کوچکی انجام دادند نسبت به افرادی که این کار را نکردند، احساس مثبت‌تری در آن روز خود داشتند. از طرفی آنها دریافتند که کمک کردن به دیگران، احساسات منفی را تنها به میزان کمی افزایش می‌دهد و هیچ تأثیری بر سلامت روانی ندارد. در عوض افرادی که به دیگران کمک نکردند احساسات مثبت کمتری داشته و احساسات منفی‌شان پررنگ‌تر بود.
(منبع: dailymail)

چگونه استرس و اضطراب خود را مدیریت کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ