آیا کاکائو می‌تواند به بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی کمک کند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد مصرف محصولات حاوی کاکائو می‌تواند به بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند کمک کند تا عملکرد رگ‌های خونی‌شان افزایش یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف محصولات حاوی کاکائو می‌تواند به بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند کمک کند تا عملکرد رگ‌های خونی‌شان افزایش یابد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند، خطر مشکلات قلبی در آنها بیشتر بوده و میزان مرگ و میز ناشی از بیماری قلبی-عروقی نسبت به سایر عوامل در آنها بیشتر است. در واقع قلب و کلیه اندام‌های مهم و اصلی بدن هستند؛ اگر هر کدامشان نتوانند به خوبی کار خود را انجام دهند، بر روی دیگری تأثیر خواهد داشت.
اگر قلب نتواند به خوبی خون را پمپاژ کند پر از خون شده، میزان فشار وارده بر آن افزایش یافته و تراکم خون در کلیه‌ها افزایش و خون حاوی اکسیژن هم در آن کاهش می‌یابد. علاوه بر این، آسیب به کلیه‌ها می‌تواند باعث شود که سیستم هورمونی بدن که مسئول تنظیم فشار خون است فعالیتش بیشتر شود تا بتواند ذخیره‌ی خون لازم به کلیه‌ها را افزایش دهد. در حالی که قلب در برابر فشار بالاتر، خون را در به سرخرگ ها پمپاژ می‌کند، ممکن است به خاطر میزان کار زیاد آسیب ببیند.
مزایای کاکائو
فلاوانول‌های کاکائو دارای تأثیرات مفیدی بر عملکرد رگ‌های خونی در افرادی است که عملکرد کلیه‌ی آنها عادی است. فلاونل‌های موجود در کاکائو و شکلات تلخ بخشی از دسته‌ی بزرگتری از ترکیباتی به نام فلاونویدها هستند که اکثرا در غذاهای گیاهی و دانه‌ی کاکائو وجود دارد. فلاوانول ها را می‌توان در شراب قرمز و چای هم یافت، اما آنهایی که در کاکائو وجود دارد واقعا ترکیبات فوق العاده‌ای هستند. محققان دریافته‌اند که فلاوانول‌های کاکائو تأثیرات مثبتی بر سیستم گردش خون بدن داشته و به کشسانی رگ‌ها کمک می‌کند و می‌تواند فشار خون مربوط به انبساط قلب را کاهش دهد.
(منبع: health)

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کلیوی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ