چه کسانی می‌توانند در خواب وزن کم کنند؟

مهرناز زاوه
به تازگی تیمی از محققان دریافته‌اند که سوزاندن کالری در نیمه شب و در طول خواب توسط میکروب‌های موجود در معده‌ی شما انجام می‌شود.

به تازگی تیمی از محققان دریافته‌اند که سوزاندن کالری در نیمه شب و در طول خواب توسط میکروب‌های موجود در معده‌ی شما انجام می‌شود. این تیم تحقیقاتی معتقد است تغییرات ناسالم و مضر در باکتری‌های معده می‌تواند منجر به اضافه وزن شود. آنها امیدوارند که یافته‌های جدیدشان بتواند باعث شناسایی درمان‌های جدید برای چاقی شود.
در همین زمینه٬ دکتر کیربی و تیم تحقیقاتی او تمرکزشان را بر روی تأثیرات دارویی به نام ریسپریدون گذاشتند –داروی ضد روان پریشی و مسکن اعصاب که منجر به افزایش شدید وزن در بیماران می‌شود. از این دارو برای درمان اختلالات روان پریشی در بزرگسالان و بچه‌ها مانند اوتیسم٬ اختلال دوقطبی و شیزوفرنی استفاده می‌شود.
میزان تجویز این دارو در طول دو دهه‌ی اخیر تا هشت برابر افزایش یافته است. این تیم تحقیقاتی در نخستین تحقیقات خود دریافت که بیمارانی که به مدت طولانی از این دارو استفاده می‌کرده‌اند اضافه وزن پیدا کرده و این به دلیل تغییر چشمگیر ترکیبات موجود در میکروب‌های معده‌ی آنها بود.
در تحقیقی جدید٬ این محققان تلاش کردند تا دریابند این دارو چگونه باعث تحریک تغییر میکروب‌ها و در نهایت افزایش وزن می‌شود. آنها با توجه به آزمایش این دارو روی موش‌ها دریافتند که این دارو به طور چشمگیری ترکیبات باکتریایی میکروبیوم موش‌ها را تغییر می‌دهد. این میکروبیوم تغییریافته باعث کاهش میزان فعالیت متابولیسم بدن شده که عامل اصلی افزایش وزن محسوب می‌شود. آنها در نهایت به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد باکتری‌های موجود در معده مسئول کالری‌هایی هستند که بدن شما هنگام خواب آنها را می‌سوزاند.
دکتر کیربی در این باره گفت: موش‌های تحت کنترل با بالا رفتن سن٬ افزایش وزن کمی داشته و میکروبیوم آنها تغییرات سالمی با بالا رفتن سن داشت. با مصرف داروی ریسپریدون٬ موش‌ها چاق شده و تغییرات سالم و مفید کمتری در میکروبیوم آنها رخ داد. بنابراین ما دریافتیم که چگونه تغییر در میکروبیوم می‌تواند مسبب اضافه وزن شود.
(منبع: shape)

چگونه در طول شب وزن کم کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ