شناسایی ژن‌های هوش و روش کنترل آنها

مهرناز زاوه
این ژن‌ها که M1 و M3 نام داشته و به شبکه‌های ژنی معروفند، با کنترل حافظه‌ی افراد نشان می‌دهد که میزان هوشمندی، دقت و توجه، سرعت پردازش و استدلال آنها چقدر است.

برای نخستین بار، دانشمندان توانستند دو دسته ژن را شناسایی کنند که با هوش انسان مرتبط است. این ژن‌ها که M1 و M3 نام داشته و به شبکه‌های ژنی معروفند، با کنترل حافظه‌ی افراد نشان می‌دهد که میزان هوشمندی، دقت و توجه، سرعت پردازش و استدلال آنها چقدر است. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که این دو شبکه، که هر یک شامل صدها ژن هستند – تحت کنترل کلیدهای تنظیم کننده اصلی قرار دارند. در حال حاضر محققان در تلاشند تا این کلیدها را شناسایی کرده و سعی می‌کنند دریابند آیا می‌توان آنها را دستکاری کرد یا نه.
دکتر مایکل جانسون سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما می‌دانیم که عوامل ژنتیکی نقش مهمی در هوش انسان بازی می‌کنند اما تاکنون نتوانسته‌ایم دریابیم که کدام ژن‌ها به آن مرتبط است. این تحقیق بیشتر بر روی ژن‌هایی انجام می‌شود که در روند فعالیت هوش انسان و نحوه‌ی تأثیر متقابل آن دخیل هستند. نکته‌ی جالب توجه در این باره آن است که این ژن‌ها تنظیم مشترکی دارند و این بدان معناست که می‌توانیم مجموعه‌ی کامل عملکرد ژن‌هایی را که فعالیتشان با هوش انسان مرتبط است دستکاری کرده و تغییر دهیم.
آنها در این زمینه، هزاران ژن موجود در مغز انسان را مورد بررسی قرار داده و بعد این نتایج را با اطلاعات ژنتیکی افراد سالمی که تست‌های IQ انجام داده بودند تلفیق کردند. از طرفی اطلاعات ژنتیکی افرادی را که اختلالات عصبی مانند اختلال طیف اوتیسم و ناتوانی‌های ذهنی داشتند مورد بررسی قرار دادند. آنها به طور قابل ملاحظه‌ای دریافتند که برخی از ژن‌های مشابهی که در افراد سالم بر هوش آنها اثر می‌گذارد مشابه ژن‌هایی بوده که وقتی دچار جهش می‌شوند، به بروز اختلال در قابلیت شناختی و صرع می‌انجامد. در واقع برخی از این ژن‌ها با آن دسته از ژن‌هایی که منجر به بروز صرع شدید در دوران کودکی یا ناتوانی ذهنی می‌شود، با هم همپوشانی دارند.
(منبع: medicaldaily)

کدام تغذیه دشمن هوش کودکان است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ