غذاهای مناسب برای تقویت سلامت و تندرستی مردان-قسمت سوم

مهرناز زاوه
مواد مغذی برای قلب، باعث بهبود گردش خون در تمام نقاط بدن می‌شوند و همین غذاها می‌توانند به عنوان محافظ در برابر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن عمل کنند.

دکتر کریستین، پزشک متخصص فلوریدایی و سخنگوی انجمن رژیم غذایی امریکا می‌گوید: «مواد مغذی برای قلب، باعث بهبود گردش خون در تمام نقاط بدن می‌شوند و همین غذاها می‌توانند به عنوان محافظ در برابر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن عمل کنند». در اینجا در ادامه‌ی قسمت اول و دوم با مواد غذایی عالی برای افزایش سلامت آقایان آشنا می‌شوید.
سبزیجات مخلوط
سبزیجات سرشار از مواد شیمیایی گیاهی و مواد مغذی‌اند که به حفظ سلامت سلول‌ها کمک کرده و در برابر سرطان از آن محافظت می‌کنند. بهترین راه برای مصرف تلفیقی از انواع آنها خوردن سبزیجات رنگی مختلف است. باید سعی کنید در هر وعده‌ی غذایی٬ غذاهای رنگی سر میزتان باشد.
سبزیجات نارنجی
سبزیجات نارنجی رنگ منبع عالی بتاکاروتن٬ لوتئین و ویتامین C هستند. تحقیقات نشان می‌دهد این مواد مغذی می‌توانند باعث کاهش احتمال پیشرفت و تورم پروستات شوند. بهترین گزینه‌ها برای مصرف سبزیجات نارنجی می‌تواند فلفل دلمه‌ای قرمز٬ هویج٬ کدو تنبل و سیب زمینی شیرین باشد.
سبزیجات سبز برگ دار
اسفناج٬ خربزه و کلم پیچ باعث تقویت چشم‌ها و پروستات می‌شود. این سبزیجات سبز برگ‌دار دارای میزان زیادی لوتئین و زیاکسانتین هستند. هر دوی این مواد در برابر آب مروارید و فرسایش عضلانی به خاطر سالخوردگی از بدن محافظت می‌کنند.
تخم مرغ 
تخم مرغ سرشار از لوتئین٬ پروتئین و آهن است اما باید آن را به طور کامل بخورید تا این مواد برای بدنتان تأمین شود. زرده‌ی تخم مرغ حاوی ۱۸۵ میلی‌گرم کلسترول بوده که برابر است با ۳۰۰ میلی گرم مصرف محدود روزانه‌ی افراد سالم.  از طرفی باید سعی کنید میزان مصرف شیرینی‌های سرشار از کلسترول خود را کم کنید تا جا برای تخم مرغ در رژیم غذایی‌تان باز شود. اگر کلسترول بالا دارید٬ از پزشکتان بپرسید که چند تخم مرغ در هفته می‌توانید بخورید.
غلات با فیبر بالا
مصرف فیبر شاید صرفا مختص مردان نباشد٬ اما می‌تواند باعث تقویت عملکرد آنها شود. چه کارمند باشید یا ورزشکار٬ اگر معده‌ی شما برایتان مشکل ایجاد کند نمی‌توانید بر اهدافتان تمرکز کنید. فیبر باعث می‌شود تا بیشتر احساس سیری داشته و از طرفی به هضم راحت تر غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. این بدان معنا نیست که که باید از خوردن غلات مورد نظرتان دست بردارید- فقط سعی کنید آنها را با گندم خردشده مخلوط کنید. خودتان را از چیزی محروم نکنید.
میوه‌های دانه دار
این میوه‌ها به لحاظ فیزیکی و روانی٬ شما را در وضعیتی عالی قرار می‌دهند و از طرفی سرشار از آنتی اکسیدان هستند که خطر سرطان را در شما کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد بلوبری هم می‌تواند باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه شوند. تحقیقات دیگری در این زمینه در ارتباط با تأثیر آن روی نوزادان شیرخواره است که امیدبخش به نظر می‌آید. از آنجایی که میوه‌های دانه دار تازه٬ گران بوده یا تهیه آنها دشوار است٬ سعی کنید آنها را به شکل منجمد تهیه کرده و با آنها شِیک درست کنید.
قهوه
اگر به یک نوشیدنی نیاز دارید که حالتان را دگرگون کند٬ پیشنهاد ما یک فنجان قهوه است. تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه باعث افزایش میزان هوشیاری شما شده و قهوه‌ی خام هیچ کالری ای ندارد. بنابراین می‌توان گفت که نسبت به نوشیدنی‌های گران‌تر و دارای کالری بیشتر٬ گزینه‌ای مناسب است.
سعی کنید بر روی گزینه‌های خوب تمرکز کنید
برای تغییر رژیم‌تان٬ سعی کنید به جای اجتناب از یک سری غذاهای بد٬ غذاهای خوب را جایگزین کنید. اگر خودتان را به خوردن میوه‌ی بیشتر٬ سبزیجات٬ گوشت کم چرب و غلات کامل عادت بدهید٬ به مرور این غذاها جایگزین گزینه‌هایی می‌شود که میزان سلامتشان کمتر است. 
(منبع: webmd)

میوه‌های ویژه آقایان کدامند ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ