با این ۵ ویتامین به جنگ آکنه بروید

آکنه به شایع‌ترین بیماری‌ پوستی اکثر مردم جهان تبدیل شده است. دلیل اصلی بروز آکنه، فقدان مقدار مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذاست.

آکنه به شایع‌ترین بیماری‌ پوستی اکثر مردم جهان تبدیل شده است. دلیل اصلی بروز آکنه، فقدان مقدار مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذاست.
پوست ما بخش مهمی از بدن ماست که برای عملکرد خوب و مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌های عفونی به تغذیه مناسب نیاز دارد. در اینجا ویتامین‌های مفید برای مبارزه با آکنه را مرور می‌کنیم.

ویتامین A
کمبود ویتامین A پوست شما را خشک و زبر می‌کند و در معرض آکنه قرار می‌دهد. ویتامین A بافت‌های صدمه دیده‌ی شما را تقویت و ترمیم می‌کند. ویتامین A باید با ویتامین E خورده شود تا چربی لازم برای هضم‌کردن آن فراهم شود.
جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، کاهو و  انبه هندی بهترین منابع ویتامین A هستند.

ویتامین B3 (نیاسین)
ویتامین B3 رگ‌های خونی پوست‌تان را باز می‌کند و گردش خون در زیر پوست را تقویت می‌کند. این ویتامین جدایی سلول‌های پوستی را سرعت می‌بخشد و به این ترتیب از بسته‌شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین B3 همچنین متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها را در بدن شما تقویت می‌کند. نیاسین همچنین خاصیت ضدالتهابی دارد که از پوست‌ ما در برابر اشعه‌های ماورای بنفش آفتاب محافظت می‌کند.
کمبود نیاسین باعث ایجاد آکنه می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که ویتامین‌های B کمپلکس شما را از استرس و نگرانی رها می‌سازد.
ماهی قزل‌آلا، سینه‌ی مرغ، قارچ و بادام زمینی بهترین منابع ویتامین B3 هستند.

ویتامین C
ویتامین C همچون آنتی‌اکسیدانی عمل می‌کند که رشد و ترمیم بافت را تقویت می‌کند. این ویتامین از ما در برابر بسیاری از آلودگی‌ها، از جمله سرما محافظت می‌کند و سیستم ایمنی بدن ما را ارتقا می‌بخشد. در نظر داشته باشید که همه‌ی انواع ویتامین‌ C جذب پوست نمی‌شوند، بنابراین باید با دقت رژیم غذایی‌تان را طرح‌ریزی کنید. از جمله منابع غنی ویتامین C، مرکباتی مثل پرتغال، گریپ فروت، لیمو، توت فرنگی، گوارا و کلم بروکلی هستند.

ویتامین D
ویتامین D آنتی‌اکسیدان و متابولیتی است که به بهبود بیماری‌های پوستی التهابی نظیر آکنه و پسوریازیس کمک می‌کند، قرار گرفتن در معرض آفتاب منبع اولیه ویتامین D است که البته برای پوست شما بد است، غذاهایی وجود دارد که ویتامین D را در مقدار کم و مفید مهیا می‌سازد. ماهی، شیر و تخم‌مرغ بهترین منبع ویتامین D هستند.

ویتامین E
ویتامین E آنتی‌اکسیدان دیگری است که مانع آسیب‌دیدگی سلولی می‌شود و به درمان بافت‌های آسیب‌دیده و زخم‌ها کمک می‌کند.
ویتامین E یکی از موثرترین ویتامین‌ها برای درمان آکنه است. اگرچه باید آن را در دز پایین مصرف کرد. مغز بادام، زیتون، دانه‌های آفتابگردان، انبه هندی و کلم بروکلی بهترین منابع ویتامین D هستند.
(منبع: upi)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ