آیا درمان ناباروری بر رشد اولیه نوزاد تأثیر می‌گذارد؟

مهرناز زاوه
هنوز نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که درمان ناباروری تأثیری منفی بر رشد و تکامل نوزاد داشته باشد.

هنوز نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که درمان ناباروری تأثیری منفی بر رشد و تکامل نوزاد داشته باشد. اما تحقیقات جدید تا حدی این نگرانی‌ها را کم کرده چرا که محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوزادانی که از طریق درمان ناباروری به دنیا می‌آیند نسبت به نوزادانی که به طور طبیعی زاده می‌شوند، مشکلاتی در رشد اولیه نخواهند داشت.
تحقیقات قبلی نشان داده چنین روش‌های درمانی ممکن است به مشکلات رشد و تکامل نوزاد بیانجامد و در همین زمینه محققان سوئدی به این نتیجه رسیدند که ۱۸ درصد خطر ناتوانی ذهنی در بین نوزادانی وجود دارد که از طریق تزریق اسپرم به داخل تخمک به دنیا می‌آیند. با این حال، تحقیقات دیگری در این زمینه چنین ارتباطی را نیافته است.
در کنار این، بسیاری از محققان این مسئله را مورد ارزیابی قرار داده‌اند که چگونه روش‌های درمانی ناباروری بدون استفاده از تکنولوژی ART مانند تحریک تخمک گذاری می‌تواند بر خطر رشد با تأخیر در بین بچه‌ها تأثیر بگذارد.
محققان در این زمینه ۱۴۲۲ مادرِ ۱۸۳۰ کودک را که از طریق روش‌های درمانی ناباروری به دنیا آمده بودند و ۳۴۰۲ مادر ۴۰۱۱ کودکی را که به طور طبیعی به دنیا آمدند مورد بررسی قرار دادند. چهار ماه بعد از زایمان، از مادران خواسته شد تا پرسش نامه‌ای را درباره‌ی جزئیات درمان ناباروری خود پر کنند که شامل روش‌های ART مانند IVF ، انتقال رویان منجمد، انتقال تخم درون فالوپی و درمان‌های غیر ART با تلقیح اسپرم به درون رحم یا بدون آن بوده است.
وقتی کودکان در سنین ۴ تا ۶ ماهگی، ۸ ، ۱۲ ، ۱۸ ، ۲۴ و ۳۶ ماهگی بودند مادرانشان پرسش نامه‌ی دیگری درباره‌ی ناتوانی‌های رشد آنها پر کردند. این پرسش نامه‌ها بیشتر درباره‌ی مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و مهارت‌های ارتباطی و توانایی حل مسائل بود. محققان دریافتند که هیچ تفاوتی در بروز ناتوانی‌های رشدی در میان نوزادانی که با درمان ناباروری به دنیا آمدند –بدون در نظر گرفتن روش‌های درمانی ART یا غیر آن– و نوزادانی که طبیعی به دنیا آمدند دیده نشد. 
(منبع: NHS)

۷ درمان طبیعی نازایی در زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ