روش‌های موثر برای تقویت حافظه-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر می‌خواهید چیزهای جدید یاد بگیرید، اطلاعات جدید را به چیزهایی ربط دهید که پیش از این به خاطر سپرده‌اید.

در قسمت اول این مطلب با روش‌هایی برای تقویت حافظه آشنا شدید، در اینجا ادامه مطلب را می‌خوانیم.
۶-از یادیار استفاده کنید. این متد با استفاده از ترفندها و تکنیک‌های به خاطر سپاری اطلاعاتی که به سختی یادآوری می‌شوند، به فرآیند یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند. یادیارها عبارتند از شگردهایی برای یادسپاری که تنها به تکرار مطالب اکتفا نمی‌کنند، بلکه با ایجاد رابطه بین مفاهیم تازه و اطلاعات قبلی موجود در مغز که به ‌راحتی یادآوری می‌شوند، در به ‌خاطر سپاری و یادآوری مطالب کمک می‌کنند.
۷-یک روال روزمره برای خود بسازید. یک روال روزمره ممکن است خسته کننده باشد، اما نقش بسزایی در به خاطر سپاری و یادآوری مسائل ایفا می‌کند. به عنوان مثال، هر چیزی را سر جایش بگذارید: وقتی وارد خانه می‌شوید، کلیدهایتان را در یک جای مشخص بگذارید. روال روزمره با تکرار مکررات به تقویت حافظه کمک می‌کند.
۸-مسائل را دسته‌بندی کرده و به هم ربط دهید. اگر می‌خواهید چیزهای جدید یاد بگیرید، اطلاعات جدید را به چیزهایی ربط دهید که پیش از این به خاطر سپرده‌اید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید نام افراد جدیدی را در ذهن خود ثبت کنید، اسامی آنها را به کسانی ربط دهید که پیش از این با آنها ملاقات کرده‌اید.
۹-بخوابید. وقتی می‌خوابید، خاطراتی که در طول روز کسب کرده‌اید، در ذهن شما ذخیره می‌شوند. محققان موسسه ملی بهداشت دریافتند که خواب کافی لازمه یادگیری است و به تقویت حافظه کمک می‌کند. خواب کافی مغز را آماده نگه داشته و خاطرات شما را تثبیت می‌کند. خوابیدن پس از فرآیند یادگیری باعث می‌شود که خاطرات در حافظه بلند مدت ذخیره شوند.
۱۰-به تغذیه مغز توجه کنید. خوردن بر اساس یک رژیم غذایی سالم و غنی از میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، چربی سالم (دانه ها، ماهی، روغن زیتون) و پروتئین بدون چربی به تقویت حافظه کمک می‌کند. زغال اخته، سالمون، گردو، آووکادو و حبوبات گزینه‌های مناسبی برای تقویت حافظه هستند.
منبع: healthywomen

یوگا چه نقشی در تقویت حافظه دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ