ناهار مناسب برای بهبود قدرت یادگیری کودکان

مهرناز زاوه
آنچه کودکان در وعده ناهار می‌خورند، تاثیر بسیاری بر سطح انرژی آنها در ساعات پایانی عصر دارد.

آنچه کودکان در وعده ناهار می‌خورند، تاثیر بسیاری بر سطح انرژی آنها در ساعات پایانی عصر دارد. اگر قرار است در کافه تریا ناهار بخورید، به مواد غذایی بکار رفته در تهیه غذا دقت کنید. اگر فرزندتان به خرید مواد غذایی علاقه دارد، بگذارید با شما به خرید بیاید. در صورتی که اجازه دهید کودک مواد غذایی دلخواهش را بخرد، بهتر می‌تواند غذای مدرسه‌اش را بخورد. در تهیه ناهار بیشتر دقت کنید. یک ناهار کامل باید یک سوم از کالری، ویتامین‌ها و مواد آلی مورد نیاز کودک را تامین کند. 
ساندویچ با نان گندم
تهیه ساندویچ با نان گندم گزینه مناسبی است. نان گندم سرشار از فیبر است، اما آرد غنی شده مورد استفاده در بسیاری از نان‌های بسته‌بندی شده سرشار از فولات است؛ گونه‌ای از ویتامین B که به تولید سلول‌های حافظه در مغز انسان کمک می‌کند. 
فولات برای مادران باردار حیاتی است و به توسعه سیستم عصبی نوزادان کمک می‌کند، اما تاثیری که بر مغز کودک دارد ممکن است در تمام طول دوران بارداری ادامه یابد. به علاوه، غلات سبوس دارد منبع ویتامین های گروه B هستند که باعث بهبود وضعیت هوشیاری می‌شوند. از آنجایی که اغلب خانواده‌ها از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، از خوردن نان، غلات، حبوبات، و آب پرتقال غافل هستند؛ خوراکی‌هایی که فولات مورد نیاز کودکان را تامین می‌کنند. 
شیر
شیر بدون چربی منبع پروتئین، ویتامین D و فسفر است. کلسیم موجود در شیر نیز بر فرآیند تنظیم انرژی در بدن اثر می‌گذارد. کارشناسان معتقدند که شیر شکلات، کافئین بسیار کمی دارد و مقدار قند موجود در آن با آب میوه برابر است. اما در صورتی که به فرزند خود شیر شکلات می‌دهید، بهتر است از قند این نوشیدنی در برنامه غذایی کودک فاکتور بگیرید.
میوه
تنها بعضی از میوه‌ها به رشد و توسعه مغز کمک می‌کنند؛ با این حال، خوردن میوه باعث تقویت فرآیند یادگیری در کودکان می‌شود. به گزارش آکادمی اطفال آمریکا، یبوست یکی از مشکلات شایع در میان کودکان است. از این رو، بسیاری از کودکان با احساس ناراحتی، اضطراب و پریشانی به مدرسه می‌روند. خوردن میوه (به همراه ورزش و نوشیدن آب زیاد) بهترین راه برای تقویت فرآیند یادگیری است. میوه‌ها را در تکه‌های کوچک برش دهید و آنها را در ظروف پلاستیکی بگذارید تا فرزندتان با خود به مدرسه ببرد. اگر میوه را درسته در اختیار کودک بگذارید، احتمالا بخش زیادی از آن را دور می‌ریزد.
منبع: prevention

صبحانه مناسب برای بهبود قدرت یادگیری کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ