فکرش را هم نمی‌کنید که این عادات روزانه منجر به افسردگی‌‌تان می‌شوند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
تصمیمات کوچکی که هر روز و در جریان عادی روزانه می‌گیرید، بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید بر خلق و خوی‌تان اثر می‌گذارند.

همانطور که در قسمت اول گفتیم تصمیمات کوچکی که هر روز و در جریان عادی روزانه می‌گیرید، بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید بر خلق و خوی‌تان اثر می‌گذارند. این مطلب را بخوانید تا بدانید با انجام چه کارهایی مسبب نابودی حال خوب‌تان می‌شوید و بتوانید از انجام آنها جلوگیری کنید.
کار امروز را به فردا می‌اندازید
به کاری فکر کنید که مدام آن را پشت گوش می‌اندازید. اگر دلیل به تعویق انداختن‌تان این باشد که این کار خسته‌کننده است یا از انجام آن حس خوبی به شما دست نمی‌دهد، بنابراین نمی‌توانیم کمکی به شما بکنیم. اما اگر علت به تعویق آنداختن کار این است که باعث ایجاد تشویش در شما شده یا آنکه می‌ترسید در انجام آن با شکست مواجه شوید، پس باید بگوییم که امروز-فردا کردن آن تنها باعث به هم ریختن بیشتر اعصاب‌تان می‌شود.
در یک رابطه ناسالم هستید
بسیاری از افرادی که از تشویش و افسردگی می‌نالند نمی‌دانند علت اصلی این حالشان، داشتن یک رابطه مسموم و ناسالم است. در واقع چنین رابطه‌ای، اعتماد به نفس آنها را از بین می‌برد. همسرن این افراد کاری می‌کنند که آنها باور کنند افراد بی‌لیاقت یا خودخواهی هستند. در برخی مواقع سال‌ها طول می‌کشد تا افراد این مسئله را درک کنند که افسردگی و تشویش‌شان ناشی از رابطه‌شان بوده است.
زندگی را خیلی سخت می‌گیرید
در پیاده رو دارید راه می‌روید که پایتان به سنگی می‌خورد و سکندری می‌خورید، اما به جای بی‌خیال شدن یا فراوش کردن، با دستپاچگی و ترس و لرز به سمت آن خم می‌شوید. اگر واقعا چنین آدمی هستید، پس بهتر است به دنبال راهی باشید تا کمی به زندگی لبخند بزنید و آن را ساده‌تر بگیرید. تحقیقات زیادی در این باره از مزیت‌های خندیدن و تأثیر آن بر سلامت ما گفته‌اند که سلامت روانی هم جزو آن است. محققان می‌گویند خنده سریع‌ترین دارو برای درمان تشویش و افسردگی است.
درست نمی‌خوابید
پروفسور دیئدرا ال.کلی می‌گوید: خواب بر همه چیز شما تأثیر می‌گذارد. قابلیت‌های احساسی و روانی درست به مانند عملکرد بخش‌ها و اندام‌های مختلف بدن هستند. در واقع خواب، روشی است که بدن ما از طریق آن خود را بازتولید کرده و بدون آن، سیستمش دچار سوء عملکرد می‌شود.
هیچ وقت تنها نیستید
میان رسیدگی به فرزندان، کار، ازدواج و سایر فعالیت‌ها، نمی‌توانید لحظاتی را بیابید که کمی تنها باشید. پروفسور لئونارد بر اهمیت یافتن زمانی برای خود تأکید فراوانی دارد، حتی اگر این زمان ۱۰ دقیقه یا حتی ۱ ساعت در روز باشد. بدون در نظر گرفتن زمانی خاص برای خودتان، افسردگی و تشویش به درون شما نفوذ می‌کند.
با هیچ کس صحبت نمی‌کنید
اگر اولویت شما در مسیج بازی، فیسبوک گردی و گشت زدن در سایر شبکه‌های اجتماعی، تماس با دوستان است، باید بگوییم که به هیچ وجه از رابطه‌ی هدف‌داری برخوردار نیستید. در واقع این نوع مکالمه‌ها یا گفتگوها، جزو مکالمات درستی محسوب نمی‌شوند تا از طریق آن بتوان دیگران را درک کرد. ابزارهای الکترونیکی شخصی (مثل گوشی هوشمند) هم توجه را معطوف خود می‌سازد و شاید بتواند خشنودی و رضایتمندی بی واسطه و فوری برایتان به همراه داشته و فشار یک دکمه به ارتباط آنی بیانجامد. از طرفی کم کم یاد می‌گیرید که دیگر ارتباط رو در رو یا چهره به چهره نداشته باشید، یا خیلی کم این اتفاق بیافتد. این مسئله بر توانایی و علاقه‌ی شما به نشستن با کس دیگری در یک اتاق و صحبت کردن رو در رو با او تأثیر می‌گذارد.
نمی‌توانید تلفن همراه‌تان را از خودتان دور کنید
آخرین باری که به هیچ صورتی از یکی از ابزارهای الکتریکی تان استفاده نکردید کی بود؟ یادتان نمی‌آید؟ این اصلا نشانه خوبی نیست. تمام ابزارهای الکتریکی دور و بر ما بیش از اندازه می‌توانند ما را تحریک کنند و اگر همواره در حال استفاده از آنها باشیم، در واقع نمی‌توانیم به خوبی استراحت کنیم تا قوای ذهن و جسم‌مان بازیابی شود. این مسئله به مرور خود را در قالب افسردگی یا تشویش نشان می‌دهد.
چند کار را با هم انجام می‌دهید
همه‌ی ما محکوم به انجام دادن چندین کار هستیم: نهار را پشت میز کارمان می‌خوریم، در حال تماشای تلویزیون در فیسبوک چرخ می‌زنیم، و در همان حال پیام هم می‌فرستیم. تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که وقتی چندین کار را انجام می‌دهند ابتکار و نوآوری شان بیشتر می‌شود، اما مسئله اصلا این نیست. این شرایط بدون در نظر گرفتن محیط پیرامون، فشار روحی زیادی بر ما وارد می‌کند و قادر نخواهیم بود به شکل مؤثری با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
منبع: health

تفاوت افسردگی و فرسودگی روانی در چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ