شکلات و پنیر برای میگرن خوب‌اند یا بد؟

مهرناز زاوه
به آن دسته از افرادی که از میگرن رنج می‌برند اغلب گفته می‌شود که از خوردن چیزهای مخرب و مضر مانند شکلات و پنیر خودداری کنند. اما این غذاها در عین حال که ممکن است مسبب میگرن باشند، می‌توانند در برابر وقوع آن هم از شما محافظت کنند.

به آن دسته از افرادی که از میگرن رنج می‌برند اغلب گفته می‌شود که از خوردن چیزهای مخرب و مضر مانند شکلات و پنیر خودداری کنند. اما این غذاها در عین حال که ممکن است مسبب میگرن باشند٬ می‌توانند در برابر وقوع آن هم از شما محافظت کنند.
در همین زمینه پزشکان ۱۵۰ بیماری را که دچار میگرن بودند به مدت سه ماه مورد بررسی قرار داده و دریافتند که مثلا شکلات در ۱۰ نفر از بیماران باعث بروز میگرن شده است. با این حال٬ آنها به این نتیجه هم رسیدند که در ۱۴ نفر از این افراد٬ شکلات توانست از بروز حمله‌های میگرن پیشگیری کند. یا مثلا کافئین منجر به بروز حمله در ۳ نفر از بیماران شد و در ۳۲ نفر از بروز حمله پیشگیر کرد. یکی دیگر از عوامل تحریک کننده میگرن٬ تیرامین است که در پنیرهای خاصی وجود دارد و در این آزمایش٬ در ۱۳ نفر منجر به بروز آلزایمر شده و در ۱۴ نفر از بروز آن پیشگیری کرد.
محققان در این زمینه می‌گویند: سیستم ایمنی بدن که قالبا از میگرن مراقبت می‌کند در برخی موارد توسط یک عامل بیرونی تحریک می‌شود٬ عاملی مثل شکلات. این عامل تحریک کننده در برخی بیماران میگرنی به یک عامل محافظت کننده تبدیل می‌شود. البته آنها معتقدند که در بسیاری از افرادی که از بیماری میگرن رنج می‌برند٬ عامل محرک آن در قالب ترکیب با بسیاری عوامل محرک دیگر عمل می‌کند که برخی از آنها شناخته شده و در مورد برخی دیگر اطلاعات کمی وجود دارد. برای مثال برخی از افراد وقتی استرس می‌گیرند دچار میگرن می‌شوند در شرایطی که برخی دیگر موقع استرس٬ دچار هیچ نوع سردردی نمی‌شوند و تنها زمانی که استرس تمام می‌شود سردرد می‌گیرند.
منبع: thehealthsite

درمان خانگی میگرن با روغن نعناع و اوکایپتوس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ