نقش آلودگی هوا بر بروز زایمان زودرس

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در معرض ذرات ریز آلوده در هوا قرار می‌گیرند٬ خطر زایمان زودرس در آنها در هفته‌های سی و هفتم تا چهلم بارداری به طور طبیعی بیشتر می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در معرض ذرات ریز آلوده در هوا قرار می‌گیرند٬ خطر زایمان زودرس در آنها در هفته‌های سی و هفتم تا چهلم بارداری به طور طبیعی بیشتر می‌شود. محققان دریافتند خطر این مسئله در بین این دسته از زنان ۱۹ درصد بیشتر از سایر زنان است.
ذرات مضر در هوای آلوده یکی از شایع‌ترین مواد آلاینده در ایالات متحده محسوب می‌شوند. این ذرات در اندازه و شکل‌های مختلفی بوده و از منابع متعددی ایجاد می‌شود و متشکل از صدها ماده‌ی شیمیایی مختلف هستند. در مناطق شهری٬ میزان بالایی از آلودگی به خاطر دود اگزوز است.
قابلیت تأثیر بر سلامتی این ذرات تا حد زیادی به اندازه‌ی آنها ارتباط دارد. ذرات ریزتر آسیب و ضرر بیشتری وارد می‌کنند چرا که می‌توانند استنشاق شوند و مشکلات جدی مانند بیماری قلبی و ریوی به همراه داشته باشند.
تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از مادرانی که پا به ماه هستند٬ بیشتر در معرض ذرات ریز آلوده در هوا قرار می‌گیرند. در همین زمینه محققان زایمان‌های ثبت شده بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ را مورد بررسی قرار دادند که طی آن حدود ۲۲۵۰۰۰ زایمان تکی (یک بچه) و بیش از ۱۹۰۰۰ مورد زایمان زودتر از موعد (۸.۵ درصد کل زایمان ها)‌ گزارش شد.
آنها اطلاعات مربوط به ثبت این زایمان‌ها را با میزان آلودگی ذرات ۲.۵ PM با توجه با سنجش کیفیت هوا که در ۵۷ ایستگاه محافظت از محیط زیست ثبت شده بود مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند زنانی که در دوران بارداری میزان تماس آنها با ذرات ۲.۵ PM بیشتربوده حدود ۱۹ درصد خطر زایمان زودهنگام در آنها بیشتر گزارش شد.
یکی از محققان در این باره می‌گوید: ما این مسئله را ارزیابی کردیم که اگر میزان ذرات ریز در هوا٬ زیر استاندارهای آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده باشد می‌توان میزان زایمان زودهنگام را در زنانی که تماس زیادی با ذرات ریز دارند تا ۱۷ درصد کاهش داد. 
منبع: thehealthsite

افسردگی پدر در دوران بارداری و خطر زایمان زودرس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ