انجام زیاد تمرینات ورزشی به چه مشکلاتی می‌انجامد؟

مهرناز زاوه
بسیاری از ورزشکاران معتقدند هر چه زمان طولانی‌تری را به ورزش کردن اختصاص دهند، بدن‌شان بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد شد. اما در واقع تمرین طولانی می‌تواند به نتایج نامطلوب و حتی آسیب منتهی شود.

بسیاری از ورزشکاران معتقدند هر چه زمان طولانی‌تری را به ورزش کردن اختصاص دهند، بدن‌شان بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد شد. با این که صرف زمان بیشتر می‌تواند بهتر باشد، اما برای مقاوم‌سازی بدن کاربردی ندارد. در واقع تمرین طولانی می‌تواند به نتایج نامطلوب و حتی آسیب منتهی شود. در اینجا به مشکلاتی اشاره می‌کنیم که ضمن ورزش می‌تواند برای افرادی که زمان زیادی ورزش می‌کنند رخ دهد.
مشکل ۱: کیفیت تمرین به مرور کاهش می‌یابد
تمرینات به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به عضلاتتان فشار وارد کنند. این تنها راهی است که می‌تواند منجر به افزایش مقاومت، سایز و قدرت بدنتان شود. با این حال، فشار زیاد با خود خستگی به همراه دارد. شما به لحاظ جسمی خسته شده و بعد از انجام تمرینات سخت و طاقت فرسا، احساس بی‌حالی و ضعف خواهید داشت. این مسئله نه تنها تأثیر منفی روی خود آن تمرین می‌گذارد، بلکه باعث می‌شود تکنیک ضعیفی که در آن تمرین مورد استفاده قرار داده‌اید به حرکت بعدی هم انتقال یابد.
مشکل ۲: ممکن است بدن‌تان، برای تولید انرژی، پروتئین عضلات را تجزیه کند
بعد از ۴۵ دقیقه ورزش در باشگاه، میزان کورتیزول در بدن شروع می‌کند به زیاد شدن. کورتیزول، هورمون فشار است که به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند تا به بدن این اطمینان خاطر را بدهد که انرژی کافی برای تمرین دارد. نگرانی اینجاست که با بالا رفتن میزان کورتیزول حین تمرین، این هورمون به بدن شما سیگنالی می‌فرستد تا از پروتئین عضلات به عنوان منبع انرژی استفاده کند. زمان دقیق شروع این فرآیند به شدت تمرین شما مربوط شده، اما سطح آن رفته رفته زیاد می‌شود. با این حال، بالا رفتن میزان کورتیزول حین تمرین می‌تواند مشکل ساز باشد چرا که سطح التهاب هم به همان نسبت در بدن بالا می‌رود که به مراتب حساسیت انسولین را در بدن کم می‌کند.
مشکل ۳: عضلاتتان قدرت ریکاوری نخواهند داشت
تمرینات مقاومتی باعث آسیب به عضلات می‌شوند. برای رسیدن به مقاومت و سایز مطلوب، بدن شما خرده جراحت‌ها را ترمیم کرده و فیبرهای عضلانی می‌سازد که بزرگ‌تر بوده و می‌توانند فشار بیشتری تحمل کنند یا قوی‌تر شوند. فرآیند بازسازی آنها زمانی رخ می‌دهد که بعد از تمرینات بتوانید خود را بازیابی کنید، نه در زمان تمرین. این کار ممکن است آسیب زیادی به همراه داشته باشد، و عضلاتتان نتوانند خودشان را ترمیم کنند. در واقع این کار باعث می‌شود که حجم عضلات و میزان مقاومت آنها به خاطر تمرینات طولانی مدت کاهش یابد چرا که بدنتان نمی‌تواند بازیابی انجام دهد.
مشکل ۴: این کار پایدار نخواهد بود
اینکه بتوان برای ساعت‌ها ورزش کرد چیز محالی نیست، اما به خاطر داشته باشید که تنها تحت شرایط خاص می‌توان این کار را انجام داد. ورزشکاران معمولا تمرینات طولانی انجام نمی‌دهند. اگر هم قرار باشد چنین کاری بکنند، به طور طبیعی آن را در چندین جلسه قسمت می‌کنند. افرادی که سه ساعت ورزش می‌کنند باید یک سری چیزهای کوچک را مد نظر قرار دهند. نخست آنکه این نوع تمرینات صرفا مخصوص یک هنرپیشه یا بدنساز است که هدف خاصی را دنبال می‌کند تا خوش هیکل شود و معمولا این کار در یک بازه‌ی زمانی کوتاه انجام می‌دهد. بنابراین انجام تمرین شدید برایشان لازم خواهد بود. این افراد اغلب هزینه‌های زیادی برای انجام تمریناتشان پرداخت می‌کنند و تمام منابع را هم در اختیار دارند. آنها اغلب با کسی کار می‌کنند که همه‌ی تمریناتشان را نظارت می‌کند. دوره‌ی بازیابی آنها به مراتب بهتر است. 
مشکل ۵: ممکن است از حد خود فراتر رفته یا زیاد تمرین کنید
تمرین زیاد بدون فرصت بازیابی بدن منجر می‌شود که از حدودی فراتر بروید و دیگر بدن نتواند در برابر فشار زیاد از خود محافظت کند. درست مثل خستگی بعد از تمرین که از بین نمی‌رود. علائم شایع این کار عبارتند از خستگی زودهنگام، کمبود مقاومت و استقاومت بدن، بی‌حالی  و بالا رفتن ضربان قلب.
منبع: shape

اشتباهات رایج ورزشی آقایان در باشگاه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ