چیزهایی که درباره‌ی قاعدگی‌تان نمی‌دانید

مهرناز زاوه
زنان در طول زندگی خود حدود ۴۵۰ بار دچار قاعدگی می‌شوند. ممکن است گاهی از پرسیدن سوالاتی در این زمینه از پزشکتان خجالت بکشید، اما بهتر است بدانید که این یک مسئله مهم است.

صورتحساب ماهانه، لعنت ماهانه و نفرین زن، اصطلاحاتی هستند که گاهی به دوران قاعدگی می‌دهیم و منعکس کننده مشکلات و گرفتاری‌هایی هستند که این خونریزی ماهانه با خود به دنبال دارد، از جمله لکه بینی، خونریزی شدید، درد و گرفتگی عضلات و مشکلات روحی که پیش یا حین آن رخ می‌دهند. این علایم در افراد مختلف متفاوت است و درجات گوناگونی دارد. زنان در طول زندگی خود حدود ۴۵۰ بار دچار قاعدگی می‌شوند. بنابراین فرصت زیادی خواهند داشت تا بخواهند با آن آشنا شده و اطلاعاتی درباره‌اش به دست آورند. ممکن است گاهی از پرسیدن سوالاتی در این زمینه از پزشکتان خجالت بکشید، اما بهتر است بدانید که این یک مسئله مهم است. در اینجا به حقایقی اشاره می‌کنیم که احتمالا درباره قاعدگی خود نمی‌دانید.
۱.ممکن است در دوران قاعدگی، باردار شوید
بهتر است دیگر به این باور غلط خاتمه دهیم و بگوییم که قاعدگی در مقابل بارداری از شما محافظت نمی‌کند. چند دلیل برای این اتفاق وجود دارد. نخست آنکه برخی از زنان زمانی که تخمدان‌هایشان هر ماه تخم را آزاد می‌کند – که به آن «تخمک گذاری» می‌گویند ـ دچار خونریزی شده و آن را با قاعدگی اشتباه می‌گیرند. در واقع در این زمان٬ شما در اوج باروری هستید. بنابراین داشتن رابطه جنسی در این زمان٬ می‌تواند باعث افزایش احتمال بارداری شود. دوم اینکه ممکن است تخمک گذاری شما چند روز پیش از پایان قاعدگی یا چند روز بعد از قطع خونریزی رخ دهد. از آنجایی که اسپرم می‌تواند بیش از سه روز در بدنتان بماند٬ رابطه جنسی در دوران قاعدگی می‌تواند به بارداری بیانجامد.
۲.زمانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنید٬ قاعدگی شما نمی‌تواند قاعدگی درستی باشد
دقیقا همینطور است. وقتی قرص‌های قند را می‌خورید در هفته‌ی اول دچار خونریزی می‌شوید٬ اما به اصطلاح به این اتفاق «خونریزی قطع ماهانه» می‌گویند که کمی با قاعدگی عادی متفاوت است. به طور طبیعی عمل تخمک گذاری در وسط چرخه قاعدگی شما انجام می‌شود. اگر تخم‌هایی که از تخمدان‌هایتان آزاد می‌شوند بارور نشوند٬ فعالیت هورمون‌های شما کاهش یافته و به تخریب دیواره رحم می‌انجامد و شما دچار قاعدگی می‌شوید. قرص‌های ضدبارداری از تخمک گذاری پیشگیری می‌کنند و از طرفی مانع از انتشار تخم در بدن می‌شوند. در بازه مصرف این قرص‌ها٬ نوعی خونریزی شبیه خونریزی قاعدگی در هفته چهارم خواهید داشت که واکنش بدن شما به کمبود هورمون‌های ناشی از آخرین هفته مصرف قرص‌ها خواهد بود.
۳.شکل قاعدگی شما در طول زندگی‌تان تغییر می‌یابد
درست زمانی که بتوانید زمان وقوع قاعدگی‌تان را پیش بینی کنید٬ همه چیز تغییر خواهد کرد. به همین دلیل٬ باید از هورمون‌هایی تشکر کنید که در طول زندگی‌تان نوع فعالیت‌شان تغییر می‌یابد. در اولین قاعدگی ها٬ چرخه آن طولانی تر خواهد بود و این به معنای آن است که از یک قاعدگی تا قاعدگی دیگر٬ زمان بیشتری سپری خواهد شد. چرخه عادی قاعدگی برای یک دختر نوجوان می تواند ۲۱ تا ۴۵ روز باشد. به مرور زمان٬ مدت آنها کمتر و قابلیت پیش بینی آنها بیشتر می شود. تغییرات هورمونی در دوران پیشایائسگی می تواند تغییراتی در شما به همراه داشته باشد. در واقع زمانی که از یک قاعدگی تا قاعدگی دیگر سپری می شود می تواند کمتر یا بیشتر شده و خونریزی شما هم ممکن است شدیدتر یا خفیف تر شود. این مسئله می تواند از زمان شروع یائسگی شما تا بیش از ۱۰ سال ادامه یابد.
۴.تامپون و پدها تنها گزینه‌های موجود نیستند
فنجان قاعدگی٬ فنجانی انعطاف پذیر است که داخل واژن شما قرار گرفته و در دوران قاعدگی٬ خون در آن جمع می شود. شورت های قاعدگی هم در جذب خون قاعدگی بسیار مؤثرند و می توانید روزهایی که قاعدگی تان خفیف تر بوده یا فکر می کنید خونریزی بیشتری دارید آنها را بپوشید. این محصولات مقرون به صرفه هم هستند چرا که می توانید آنها را مجددا استفاده کنید. از طرفی زمان بیشتری برای عوض کردن آنها در اختیار دارید. مثلا یک تامپون را باید هر ۴ تا ۸ ساعت یکبار عوض کنید٬ اما یک فنجان قاعدگی را می توانید بیش از ۱۲ ساعت استفاده کنید پیش از آنکه خالی شود.
۵.سندروم پیش از قاعدگی (PMS) همچنان ناشناخته است
شما از عملکرد آن آگاهید. در واقع ۱ یا ۲ هفته پیش از آنکه قاعدگی تان آغاز شود این مسئله رخ داده و با خود تنبلی و بی حالی، ویار شدید٬ باد معده و تغییر خلق و خو را به همراه دارد. وقتی صحبت سندروم پیشایائگی به میان می آید٬ این کشمکش بیشتر می شود. اما چه به این مسئله باور داشته باشید چه نه٬ پزشکان دقیقا علت این مسئله را نمی دانند. به نظر می رسد که تلفیقی از تغییر هورمون ها در طول چرخه ی قاعدگی بوده یا ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز یا سایر مسائل عاطفی مانند افسردگی باشد که می تواند این سندروم را بدتر کند.
منبع: webmd

پاسخ به سوالات رایج درباره قاعدگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ