کمبود خواب در پسران نوجوانان و افزایش خطر ابتلا به دیابت

مهرناز زاوه
پسرهای نوجوانی که کم می‌خوابند، خطر پیشرفت دیابت نوع دو در آنها بیشتر است.

پسرهای نوجوانی که کم می‌خوابند، خطر پیشرفت دیابت نوع دو در آنها بیشتر است. اخیرا محققان این مسئله را بررسی کردند که میزان خواب با امواج آهسته در یک پسر نوجوان می‌تواند گویای این مسئله باشد که آیا در معرض خطر مقاومت انسولین و سایر بیماری‌ها قرار دارد یا نه.
پسرهایی که کمبود خواب با امواج آهسته دارند به مانند بزرگسالان خطر بروز و پیشرفت مقاومت انسولین در آنها نسبت به پسرهایی که با بالا رفتن سن، روند خواب با امواج آهسته را حفظ می‌کنند، بیشتر است. از طرفی این پسرها بیشتر در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستند و دقت و توجه آنها هم با مشکل روبرو می‌شود. خواب با امواج آهسته (SWS) مرحله‌ی مهم خواب است که در ادغام فعالیت حافظه و بازیابی آن بعد از کمبود خواب دخیل بوده و از طرفی با کاهش میزان کورتیزول و التهاب هم مرتبط است.
یک شب بعد از شبی که با کمبود خواب همراه بوده، افراد خوابی با امواج آهسته‌ی چشمگیری خواهند داشت تا کمبود آن جبران شود. محققان دریافتند که در پسرها، کمبود زیاد SWS در دوران بین کودکی و بلوغ به طور بارزی با مقاومت انسولین مرتبط بوده و این کمبود می‌تواند با افزایش چربی شکمی و اختلال در دقت و توجه فرد مرتبط باشد. با این حال، هنوز محققان نتوانستند ارتباطی بین SWS و مقاومت انسولین، سلامت فیزیکی و یا عملکرد مغز در دختران بیابند.
منبع: thehealthsite

کشف روشی برای شناسایی علائم دیابت، ۱۰ سال پیش از بروز آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ