اگر در دوران تعطیلات دچار اضطراب می‌شوید، این مطلب را بخوانید

مهرناز زاوه
اگر قبل از تعطیلات خود را برای رویارویی با چالش‌های احتمالی آماده کنید، بهتر می‌توانید از این دوره سخت عبور کنید. وقتی با برنامه عمل کنید، سطح آسیب‌پذیری در شما کاهش خواهد یافت.

آیا استرس، شور و شوق تعطیلات را از شما ربوده است؟ دیدن شیرینی‌جات خواب را از چشمان شما گرفته؟ اغلب افرادی که رژیم دارند، در مواجهه با مواد غذایی در ایام تعطیلات با یک چالش بزرگ مواجه می‌شوند. این مسائل، فصل تعطیلات را به یکی از پر‌تنش‌ترین ایام سال بدل می‌کنند. سعی کنید با درک بهتر عوامل استرس‌زا، یادگیری روش‌های کنترل اضطراب و دوری از عادات غذایی استرسی، آرامش را برای خودتان فراهم کنید. اگر قبل از تعطیلات خود را برای رویارویی با چالش‌های احتمالی آماده کنید، بهتر می‌توانید از این دوره سخت عبور کنید. وقتی با برنامه عمل کنید، سطح آسیب‌پذیری در شما کاهش خواهد یافت.
استرس با از بین بردن ویتامین‌ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن بر تغذیه شما اثر می‌گذارد. استرس شدید، چند ماده مغذی از جمله ویتامین A، C و ویتامین‌های گروه B را به راحتی از بین می‌برد و شما را در معرض بیماری و خستگی مفرط قرار می‌دهد. استرس نه تنها بر انتخاب مواد غذایی اثر می‌گذارد، بلکه سرعت و دفعات غذا خوردن شما را نیز دگرگون می‌کند. استرس با انتشار هورمون کورتیزول در بدن باعث افزایش اشتها می‌شود. از این رو، باعث می‌شود یک دور باطل غذا بخورید و تمام تلاش‌هایتان در راستای کاهش وزن نقش بر آب شود.
اگر مبتدی هستید، مطمئن شوید که استراحت کافی دارید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید. انجمن رژیم غذایی آمریکا نیز توصیه می‌کند که وعده‌های غذایی خود را به طور منظم بخورید؛ خوردن یک صبحانه سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چشم‌پوشی از این وعده باعث افزایش استرس می‌شود؛ اگر زمان کافی ندارید، از چند میان وعده سالم استفاده کنید.
کسب مهارت برای کنترل مواد غذایی مصرفی مستلزم این است که نحوه مواجهه با شرایط پر تنش را بیاموزید. عوامل استرس‌زا مانند خشم، ناراحتی و افسردگی اغلب موجب پرخوری در افراد مختلف می‌شوند. درمانگران در تلاش‌اند که به بیماران کمک کنند بدون رفتن به سراغ مواد غذایی، وزن خود را کم کنند.
رفتارهای غذایی نامناسب قابل تغییرند؛ در ادامه، ۱۰ نکته ارائه می‌شود که می‌توانید از آنها برای مقابله با استرس و فشار روزمره در فصل تعطیلات استفاده کنید.
تناسب اندام: فعالیت بدنی منظم تاثیر شگرفی بر روند مقابله با استرس دارد. استرس خود را به پیاده رو یا تردمیل بسپارید و اجازه دهید از بدنتان بیرون برود. فعال بودن باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می‌شود.
لذت بردن از نور خورشید: خانه ماندن در روزهای سوت و کور تعطیلات گاها می‌تواند افسرده‌‌کننده باشد. اما یک پیاده روی سریع در زیر نور آفتاب جدا موثر خواهد بود.
یک ژورنال روزانه تهیه کنید: یادداشت کردن احساسات و عواطف، مواد غذایی مصرفی و برنامه تناسب اندام در یک ژورنال روزانه کمک می‌کند که عوامل محرک و سایر الگوهای رفتاری را تحت کنترل بگیرید.
خود را از غذاهایی که دوست دارید، محروم نکنید: در عوض، سعی کنید تکه‌های کوچکی از مواد غذایی بخورید. غذا خوردن باید آرام و با لقمه‌های کوچک باشد.
چند قانون اصلی تنظیم کنید: به عنوان مثال، تنها در حالت نشسته غذا بخورید، یا پس از ساعت ۹ دیگر غذا نخورید.
خواندن مطالب مفید گروه‌هایی که در آنها عضو هستید: تحقیقات نشان می‌دهند که در ارتباط بودن با دیگران یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مقابله با استرس و پرخوری است.
شناسایی شرایطی که موجب پرخوری در تعطیلات می‌شود: واقع‌بین باشید و با پزشک خود در این باره مشورت کنید.
آرام باشید: روزی ۱۵ دقیقه به خود استراحت مطلق دهید. یک حمام آب داغ نیز کمک می‌کند که از مشکلات روزمره رهایی یابید. جدایی از خانواده، تنفس هوای تازه و نقل مکان به یک اتاق خلوت‌تر، آرامش و انرژی از دست رفته شما را باز می‌گرداند.
با خودتان خوب رفتار کنید: فهرستی از سخنان انگیزشی تهیه کنید که الهام‌بخش شما باشند. هر روز خود را بر اساس برنامه تایید کنید تا در مسیر کاهش وزن ادامه دهید.
تغذیه سالم: تغذیه مناسب موجب ارتقای سلامتی شده و شما را دوباره جوان می‌کند. این کار باعث افزایش انعطاف پذیری در قبال استرس می‌شود.
هر قدر با عوامل استرس‌زا بیشتر آشنا باشید، بهتر می‌توانید به آنها واکنش نشان دهید. بالا بردن سطح آگاهی اولین و مهم‌ترین قدم در تغییر الگوهای رفتاری است.
منبع: webmd

روش‌های ساده برای کاهش اضطراب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ