اگر بیشتر از ۸ ساعت در شبانه روز می‌خوابید مواظب این بیماری خطرناک باشید

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، خطر سکته‌ی مغزی در مورد آنها بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از هشت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، خطر سکته‌ی مغزی در مورد آنها بیشتر است. شما بر روی برخی از عوامل خطرزای سکته‌ی مغزی مانند سن یا رابطه‌ی جنسی خود هیچ کنترلی ندارید، اما عوامل زیادی این میان وجود دارد که می‌توانید آنها را تغییر داده یا کنترل کنید. تحقیقات نشان می‌دهد خوابیدن ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کردن سه تا شش بار در هفته می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را کاهش دهد.
محققان در این زمینه، سلامت، شیوه‌ی زندگی، عوامل جمعیت‌شناختی و سایر عوامل مربوط به ۲۸۸۸۸۸ فرد بزرگسال (۷۷ درصد سفیدپوست و نیمی از آنها ۴۵ ساله و بالاتر) را مورد بررسی قرار دادند که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در این آمار شرکت داشتند. آنها طول خواب، میزان متوسط و بازه‌های کوتاه و نیز فعالیت فیزیکی افراد مانند پیاده روی، شنا کردن، دوچرخه سواری و غیره را در ارتباط با خطر سکته‌ی مغزی مورد سنجش قرار دادند.
در انتها آنها دریافتند افرادی که به طور متوسط ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند ۲۵ درصد خطر بروز سکته‌ی مغزی در آنها کمتر گزارش شده در شرایطی که افرادی که عادت دارند بیش از هشت ساعت در شبانه‌روز بخوابند، خطر بروز سکته‌ی مغزی در آنها ۴۶ درصد است. افرادی هم که کمتر از هفت ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، خطر بروز سکته‌ی مغزی در آنها ۲۲ درصد گزارش شده است. در بخش دیگری از این تحقیق آمده است خواب متوسط (یعنی ۷ تا ۸ ساعت در شبانه‌روز) و فعالیت‌های ورزشی سرشار از انرژی (۳۰ تا ۶۰ دقیقه) آن هم سه تا شش بار در هفته می‌تواند به طور چشمگیری باعث کاهش خطر سکته‌ی مغزی شود.
منبع: medicaldaily

کمبود خواب در پسران نوجوانان و افزایش خطر ابتلا به دیابت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ