تبخال را جدی بگیرید!

jalalvand
شب با اضطراب می‌خوابید و صبح وقتی بیدار می‌شوید، احساس می‌کنید گوشه لب‌تان گزگز می‌کند و می‌خارد و یک عارضه پوستی قرمز رنگ نسبتا متورم روی پوست‌تان ایجاد شده است. مطمئن هستید که به تبخال دچار شده‌اید و سعی می‌کنید با خود درمانی، وضعیت را کمی بهبود ببخشید.

ممکن است کارهای زیادی برای این منظور انجام بدهید برای مثال روی تبخال خود یخ بگذارید یا خمیر دندان بمالید. شاید انجام این کارها هم چندان موثر نباشد و همچنان تبخال بر جای خود باقی بماند. «دکتر داریوش دائر» متخصص پوست، مو و زیبایی شما را با تبخال آشنا می‌کند.

تبخال شایع‌ترین عفونت ویروسی در کل جهان است که توسط ویروس «هرپس سیمپلکس» (Herpes simplex ) ایجاد می‌شود و خود را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. ویروس هرپس دو نوع اصلی دارد که یک نوع آن، همان تبخال معمولی را به وجود می‌آورد و نوع دیگر که به آن هرپس نوع دو گفته می‌شود، عامل ابتلای ناحیه تناسلی است.

مهمان همیشگی بدن!

در موارد عود، معمولا خارش و سوزش و التهاب در پوست منطقه مبتلا ایجاد شده و پس از آن ضایعات تاولی ریز و گروهی نزدیک به هم ظاهر می‌شوند. ضایعات پوستی طی 7 تا 10 روز چرکی شده، دلمه بسته و بدون بر جا گذاشتن اثری از خود به تدریج از بین می‌روند. گاه درد تا چند روز ادامه پیدا می‌کند. محل بروز ضایعات عود کننده اغلب روی صورت و دور دهان یا بینی است، ولی هرجای بدن ممکن است گرفتار شود.

در برخی موارد تب، بزرگ شدن و تورم دردناک غدد لنفی و جوش‌های چرکی نیز دیده می‌شود. ضایعات عود کننده‌ی هرپس تناسلی نیز مانند عفونت اولیه، معمولاً روی سطح خارجی آلت‌تناسلی بروز می‌کنند ولی دوره‌ی کوتاه‌تری دارند و ممکن است همراه با ایجاد ضایعات مشابه روی لب‌ها، واژن یا گردن رحم در خانم‌ها باشند.

خطری در کار است؟

 بیماری تبخال معمولاً عوارضی به همراه ندارد، ولی فلج اعصاب جمجمه‌ای، دردهای دوره‌ای قبل از بروز ضایعات پوستی عود کننده، گرفتاری مری و همچنین سر درد و نوعی بیماری پوستی موسوم به “اگزمای هرپسی” جزو عوارض نادر این بیماری محسوب می‌شوند.

اگر چشم در جریان بیماری گرفتار شده باشد، احتمال ایجاد عوارض درازمدت بینایی نیز وجود دارد.همچنین عفونت ناشی از هرپس می‌تواند در ایجاد فلج موقت عصب صورت (یا فلج بل) نقش داشته باشد و این مسئله ثابت شده است.

احتمال گرفتاری التهابی سیستم عصبی و التهاب مغز یا نخاع پس از بروز هرپس نیز وجود دارد. ارتباط عفونت هرپسی با ایجاد نوعی بیماری پوستی به نام”اریتم مولتی فرم” (Erthema multiforme)  نیز ثابت شده است و این بیماری به شکل ضایعات مدور با حاشیه‌ی سرخ رنگ در مناطق مختلف پوست تظاهر پیدا می‌کند.

درمان، تنها توسط پزشک

تشخیص قطعی عفونت هرپسی، با بررسی و کشت دادن مایع درون تاول‌های پوستی که بیش از 5 روز از بروز آنها نگذشته باشد

درمان موارد خفیف بیماری تبخال، معمولاً ضرورتی ندارد و مالیدن پمادهای ضد ویروسی می‌تواند در تخفیف سوزش و جلوگیری از عفونی شدن ضایعات پوستی مفید باشد، اما در شرایط شدید باید از داروهای ضد ویروسی خوراکی یا تزریقی استفاده کرد که داروی “آسیکلوویر” (ACICLOVIR) مشهورترین دارو برای این منظور محسوب می‌شود و بیش از داروهای دیگر برای این منظور به کار رفته است، اما پزشک متخصص پوست و مو داروهای دیگری نیز، ممکن است برای این دسته از افراد تجویز کند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: هرآنچه باید درباره تبخال بدانید

درمان تبخال با استفاده از مسکن ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ