لک‌های پوستی را چقدر جدی بگیریم؟

jalalvand
خیلی از ما عادت داریم بارها و بارها در طی روز پوست صورت‌مان را نگاه کنیم، آن‌قدر این کار را ادامه می‌دهیم که تعداد خال‌ها، لک‌ها و جوش‌های‌مان را حفظ می‌شویم. انجام چنین کاری طبیعی است چون خیلی از ما دوست داریم پوستی صاف و زیبا داشته باشیم.

 اما آیا واقعا می‌توان تمام لک‌های پوستی را به راحتی برطرف کرد؟ کرم‌ها چه‌قدر برای برطرف کردن این لک‌ها به کمک ما می‌آیند؟ احتمالا سئوالات زیادی شبیه به این‌ها در رابطه با لک به ذهن‌تان می‌آید که جواب دقیقی برای آن‌ها ندارید. «دکتر سیمین ابراهیم‌زاده» متخصص پوست، مو و زیبایی به سئوالات شما در این رابطه پاسخ می‌دهد.

پوستت در کدام طبقه است؟

هر ضایعه‌ای که با افزایش رنگدانه همراه باشد، لک پوستی محسوب می‌شود، شایع‌ترین لک‌های پوستی، کک و مک‌ها هستند. همچنین لک حاملگی، ماه گرفتگی، جای جوش‌هانیز می‌توانند در گروه لک پوستی قرار بگیرند.

پوست‌ افراد بر اساس رنگدانه، انواع مختلفی دارد که به 6 نوع طبقه‌بندی می‌شود. افرادی که پوست آن‌ها خیلی سفید است و موهای نارنجی دارند، بیش از سایرین دچار کک و مک هستند که این نوع پوست بیشتر در اروپا دیده می‌شود.

پوست‌های تیره، چندان مستعد ایجاد لک نیستند. پوست‌ افرادی که در شمال ایران زندگی می‌کنند، شباهت زیادی به پوست افرادی که در اروپا زندگی می‌کنند دارد با این تفاوت که معمولا موی افرادی که در شمال زندگی می‌کنند نارنجی نیست.

افرادی که پوست خیلی سفید دارند در نوع یک و دو طبقه بندی انواع پوست قرار می‌گیرند. پوست اکثر ایرانی‌ها از نوع سه و چهار است البته پوست افرادی که در جنوب کشور زندگی می‌کنند، نوع پنج و شش می‌تواند باشد.

آفتاب لک ساز

علل مختلفی را برای به وجود آمدن لک می‌توان نام برد. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد لک پوستی، اشعه مضر آفتاب است که می‌تواند به راحتی روی پوست ایجاد لک کند.

افرادی که پوست آن‌ها روشن است، زمانی که در برابر اشعه مضر آفتاب قرار می‌گیرند به راحتی دچار لک می‌شوند در حالی‌که پوست تیره رنگ در برابر اشعه مضر آفتاب مقاوم‌تر است البته این بدین معنی نیست که این دسته از افراد می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای در برابر نور مضر آفتاب قرار بگیرند.

اولین قدم درمانی با کرم ضدآفتاب

لک‌های بارداری برای بسیاری از خانم‌ها یک دغدغه محسوب می‌شود و بسیاری از خانم‌های باردار به دنبال راهی می‌‌گردند که دچار این نوع لک‌ها نشوند. خانم‌های باردار پیش از هر چیز باید بدانند که استفاده از کرم ضدآفتاب برای پیشگیری از لک پوستی آن‌ها ضروری است.

انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب با عیار حفاظتیSPF 30 به بالا می‌تواند در پیشگیری از لک‌ها به ویژه لک بارداری بسیار مفید باشد. کرم‌های ضدآفتابی که خانم‌ها استفاده می‌کنند باید از نوع فیزیکال باشد(این نوع ضدآفتاب‌ها از پوست در برابر اشعه‌های مضر آفتاب به صورت غیر شیمیایی محافظت می‌کنند و خانم‌های باردار بدون هیچ نگرانی می‌توانند از این نوع ضدآفتاب‌ها استفاده کنند).

همه افراد به وی‍ژه خانم‌های باردار باید هر 2 ساعت یک‌بار به اندازه نصف قاشق چای‌خوری کرم ضدآفتاب روی پوست خود بزنند تا از ابتلا به لک پیشگیری کنند. خانم‌های باردار همچنین می‌توانند با مشورت گرفتن از پزشک، اقدام به مصرف داروهای ضدلک مناسب دوران بارداری کنند.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: مشکلات پوستی رایج در میان بزرگسالان-قسمت اول

با لکه های پوستی چگونه مقابله کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ