مشکلات پوستی رایج در میان بزرگسالان-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا پوست‌تان مدام می‌خارد، پوسته پوسته می‌شود و یا جوش می‌زند؟ التهاب، تغییر رنگ و بافت و لکه‌های پوستی ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدی یا تماس با عوامل آلرژی‌زا باشند.

آیا پوست‌تان مدام می‌خارد، پوسته پوسته می‌شود و یا جوش می‌زند؟ التهاب، تغییر رنگ و بافت و لکه‌های پوستی ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدی یا تماس با عوامل آلرژی‌زا باشند. از طرفی افزایش سن بر تمام اعضای بدن از جمله پوست تاثیر می‌گذارد و علاوه بر بروز چین و چروک، ‌احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌های پوستی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است، بروز مشکلات در ظاهر آن علاوه بر آسیب فیزیکی، آسیب روحی هم به همراه خواهد داشت پس اگر فکر می‌کنید مشکل پوستی دارید، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. این مشکلات اغلب بی‌ضرر هستند، اما بعضا می‌توانند حاکی از یک مشکل جدی‌تر باشند که مسلما هرچه سریع‌تر جلوی آن را بگیرید به نفع‌تان است.
زونا
زونا به برآمدگی‌هایی گفته می‌شود که تدریجا به تاول تبدیل می‌شوند. این عارضه باعث سوزش، خارش و افزایش حساسیت پوست می‌شود. زونا اغلب در اطراف نیم تنه و باسن بروز پیدا می‌کند، اما می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شود. شیوع زونا تقریبا ۲ هفته طول می‌کشد. برای درمان این عارضه از کرم‌های موضعی، داروهای ضد ویروسی، استروئیدها و داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود.
کهیر
کهیر مثل تاول است و باعث خارش، سوزش و حساسیت می‌شود. کهیرها اندازه‌های مختلفی دارند، اما گاها به هم می‌پیوندند. آنها در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر می‌شوند و می‌توانند از چند دقیقه تا چند روز باقی بمانند. قرار گرفتن در معرض حرارت شدید، ابتلا به عفونت گلو و آلرژی به داروها، غذاها و مکمل‌های غذایی از عوامل شیوع کهیر هستند. برای درمان کهیر از آنتی هیستامین و کرم‌های پوستی استفاده می‌شود.
پسوریاسیس
ظهور لکه‌های قرمز با پوسته سفید روی پوست می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پسوریاسیس باشد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به طور فزاینده سلول‌های پوستی جدید تولید می‌کند. علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است. این لک‌ها بیشتر روی پوست سر، آرنج، زانو و کمر پدید می‌آیند. آنها معمولا به خودی خود بهبود یافته و ممکن است دوباره برگردند. این بیماری با استفاده از کرم و پماد و داروهای خوراکی یا تزریقی قابل کنترل است.
تگ‌های پوستی
تگ‌های پوستی به برآمدگی‌های گوشتی کوچکی گفته می‌شود که در سطح پوست رشد می‌کنند. آنها معمولا در نواحی گردن، قفسه سینه، کمر، زیر بغل، زیر سینه و کشاله ران پدید می‌آیند. تگ‌های پوستی اغلب در زنان و افراد مسن دیده می‌شوند. این تگ‌ها خطرناک نیستند و معمولا دردی ندارند. پزشکان از روش‌های مختلفی برای درمان تگ‌های پوستی استفاده می‌کنند.
منبع: webmd

استرس و افزایش مشکلات پوستی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ