زیبایی به قیمت سرطان!

jalalvand
خوشبختانه در کشور ما تاکنون سرطان پوست چندان شیوع نداشته است ولی درسال‌های اخیر به تعداد افرادی که از سولاریوم‌ استفاده می‌کنند اضافه شده است ضمن اینکه خیلی از افراد در کنار سواحل بدون استفاده از کرم ضدآفتاب، بدن خود را در معرض اشعه مضر آفتاب قرار می‌دهند.

انجام این کار می‌تواند شانس ابتلا به لک‌های پوستی و پیر پوستی را افزایش بدهد ضمن اینکه خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش پیدا می‌کند. افراد باید از انجام سولاریوم و آفتاب گرفتن در کنار سواحل بدون استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب بپرهیزند چون انجام این کار می‌تواند در درازمدت بسیار خطرناک باشد.

لک‌های سمج عمقی را چطور از بین ببریم؟

خیلی از افراد تمایل دارند که لک‌های پوستی را برطرف کنند برای ازبین بردن این لک‌های پوستی باید از پزشک متخصص پوست و مو کمک گرفت به این دلیل که پزشک، درمان را با توجه به نوع لک و نوع پوست فرد انجام می‌دهد.

کرم‌های ضد لک ترکیبات مختلفی دارند که با کاهش ملانین، لک‌های پوستی را از بین می‌برند ضمن اینکه لایه‌بردار پوست نیز هستند. لک‌ها اگر روی لایه سطحی پوست باشند، راحت‌تر درمان می‌شوند ولی در صورتی‌که لک‌ها در لایه عمقی پوست قرار گرفته باشند، به آسانی درمان نمی‌شوند.

بعضی مواقع برخی از افراد هر دو نوع لک را با یکدیگر دارند (لک‌های سطحی و عمقی پوست) که در چنین شرایطی لک‌ها بعد از بهبودی نسبی دوباره روی پوست ایجاد می‌شوند. چنانچه لک‌ها با کرم‌های ضدلک درمان نشوند، باید کارهای دیگری را برای از بین بردن لک در نظر گرفت.

گاهی پزشک متخصص پوست و مو، لیزر را برای فردی که لک پوستی دارد در نظر می‌گیرد البته لیزر چندان مناسب لک‌های بارداری نیست و در برخی موارد آن‌ها را تشدید می‌کند. افرادی که دچار لک بارداری شده‌اند باید صبور باشند و از کرم‌های ضدآفتاب به صورت مداوم استفاده کنند ضمن این‌که در صورت داشتن اختلال هورمونی اقدام به برطرف کردن آن کنند.

پزشک متخصص پوست و مو برای از بین بردن لک‌های پوستی به وسیله لیزر، باید یک ناحیه کوچک از لک‌ها را به صورت آزمایشی با لیزر از بین ببرد، در صورتی که بعد از 3- 4 هفته تغییرات مثبتی در پوست ایجاد شد، قسمت بیشتری از لک‌ها را به وسیله لیزر می‌توان از بین برد. لک‌های پوستی معمولا در زمستان کم‌رنگ و در تابستان پر رنگ‌تر به نظر می‌آیند.

خود درمانی ممنوع

برخی از افراد برای از بین بردن ضایعه‌های پوستی به وی‍ژه لک‌های خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند و از عطاری‌ها، پمادهای نامرغوب و نامناسبی را می‌خرند که به پوست آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

یکی از مواردی که برای از بین بردن لک، خال و … در عطاری‌ها تجویز می‌شود، اسید شاخ سوز است. این اسید برای از بین بردن شاخ گوساله مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای پوست انسان اصلا مناسب نیست و به آن آسیب وارد می‌کند.

گاهی از بین بردن یک ضایعه پوستی بدون مشورت پزشک مشکلات جدی را برای فرد به وجود می‌آورد برای مثال ممکن است یک ضایعه پوستی بدخیم باشد و با از بین بردن غیر اصولی آن ،پزشک نتواند به ماهیت ضایعه پی ببرد، نتیجه اینکه در صورت وجود سلول بدخیم، سرطان به قسمت‌های دیگر بدن متاستاز می‌کند.

برخی از افراد برای از بین بردن لک‌های پوستی از محصولاتی استفاده می‌کنند که محصولات مناسبی نیستند برای مثال محصولات چینی و هندی زیادی در بازار وجود دارند که افراد به دلیل تبلیغات و ارزان بودن آن‌ها، جذب این محصولات می‌شوند.

این دسته از محصولات حاوی «هیدروکنون» است که می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست به سمت آبی و بنفش شود. برای تهیه محصولات ضد لک باید حتما از متخصص پوست و مو مشورت گرفت و تهیه این محصولات از داروخانه یا عطاری به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود.

استفاده صحیح و مداوم از کرم‌های ضدآفتاب، می‌تواند باعث کمک به  از بین رفتن لک‌های ناشی از بارداری شود و یکی از راهکارهای درمانی محسوب می‌شود.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط:مشکلات پوستی رایج در میان بزرگسالان-قسمت اول

آیا شما هم سرطان پوست دارید؟+توضیح دکتر محمد رضایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ