اما ماهی شب الف و هزار خاصیت!

jalalvand
هرچقدر هم از ماهی بدتان بیاید اما یک روز در سال هست که شما هم مجبورید با خانواده همراه شده و ماهی بخورید! بله درست حدس زدید، شب الف، همان رسم و رسوم شب نوروز است. اما در صورتی که از خواص ماهی با خبر شوید حتما در نحوه خورد وخوراک خود تجدیدنظر می کنید.

مصرف روزانه ماهی خطر سکته مغزی و قلبی و عروقی را به میزان 20درصد کاهش می دهد. تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف ماهی نقش عمده ای را در پیشگیری از ابتلا به سکته- بیماری های قلبی و عروقی- سرطان، ورم مفاصل و بسیاری از بیماری های دیگر دارد.

بدون شک مغز فرمانده بدن است و سلامت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای همین لازم است به هر ترتیبی شده در جهت ارتقای سلامت آن بکوشیم. این تحقیقات اثبات کرده اند که مصرف ماهی برای تقویت حافظه مفید می باشد.

براساس یافته های محققان ماهی آزاد سرشار از پروتئین است و پروتئین ها هم باعث کاهش فشارخون بالا می شوند. درنتیجه خطر مشکلات عروقی و مغزی با افزایش مصرف موادغذایی پروتئینی مانند ماهی در سرتاسر جهان کاهش خواهد یافت. اما به خاطر داشته باشید که در بین این مواد غذایی پروتئینی مصرف گوشت قرمز نباید بیش از اندازه باشد.

ضدسرطان

دانشمندان طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات اخیر می گویند پروستاگلاندین مواد شبه هورمونی هستند که با ایجاد سرطان ارتباط مستقیمی دارند. اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی از ایجاد بیش از حد پروستاگلاندین جلوگیری می کند درنتیجه ابتلا به سرطان سینه روده بزرگ لوزالمعده و ریه و پروستات در افرادی که به میزان لازم ماهی مصرف می کنند کاهش می یابد.

کاهش دردهای مفصلی

بررسی ها نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب امگا3 به شکل کپسول روغن ماهی میزان درد مفاصل افراد مبتلا را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. دانشمندان معتقدند که بیماری های التهابی مشابه التهاب مفاصل و بیماری لوپوس احتمال می رود با پروستاگلاندین در ارتباط باشند. روغن جگر ماهی سرشار از امگا3 است. درصورت مصرف یک قاشق چایخوری روزانه از آن میزان مناسبی از این روغن ها را به بدن می رسانید. روغن ماهی سرشار از ویتامین آ نیز می باشد.

آسم و انواع سردرد را بهبود می بخشد

خوردن روغن ماهی سبب بهبود مشخص برخی افراد مبتلا به آسم می گردد. براساس یک سری از تحقیقات مصرف روغن ماهی مانع از حملات میگرنی و باعث تسکین آنها می شود. همچنین ممکن است در درمان بیماری های کلیوی موثر باشد.

مکمل؛ ماهی نیست!

تا می توانید ماهی که حاوی بیشترین میزان امگا3 است را بخورید. ممکن است در شرایطی به جای خوردن ماهی تصمیم به استفاده از مکمل هایی چون روغن ماهی بگیرید اما یادتان باشد این مکمل ها کلسترول زیادی نیز دارند.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: چرا باید ماهی بخوریم؟

خواصی از ماهی که نمی دانستید در کلام امام رضا(ع)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ