راز ۱۰ رژیم غذایی ۱۰ کشور مختلف جهان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اختلالات دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ در غرب آفریقا به ندرت مشاهده می‌شود؛ چون رژیم غذایی سنتی مردمان این منطقه شامل مقدار کمی گوشت بوده و در مقابل، سرشار از غلات سبوس‌دار، لوبیا و غذاهای تخمیر شده است.

در ادامه‌ی قسمت اول، ۵ رژیم غذایی سالم دیگر معرفی می‌شوند که می‌توانید از آنها در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید.
۶. چین: از گوشت به عنوان چاشنی استفاده کنید
قیمت گوشت گاو، مرغ و ماهی در مناطق روستایی چین و سایر کشورها بالا است. در نتیجه، پروتئین به عنوان یک نیاز جانبی در نظر گرفته می‌شود. بر اساس مطالعات انجام گرفته بر روی ۱۰ هزار خانواده چینی، مشخص شد خانواده‌هایی که از گوشت و سایر پروتئین‌های حیوانی در وعده‌های اصلی خود استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی و دیابت مبتلا می‌شوند.
۷. مکزیک: با «سه خواهر» غذا بخورید
برای جلوگیری از ابتلا به دیابت، به این نکته از رژیم غذایی سرخپوستان مکزیکی توجه کنید؛ شیوع بیماری در میان مردمان هند که بر اساس رژیم تاراهومارا غذا می‌خورند، نادر است. ذرت، کدو و لوبیا از ارکان اصلی رژیم غذایی این افراد است. این مواد غذایی به عنوان «سه خواهر» شناخته می‌شوند، چون مثل همدیگر کشت می‌شوند. این مواد غذایی سرشار از فیبر بوده و به تنظیم قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می‌کنند.
۸. ایالات متحده: آجیل بخورید
بر اساس مطالعات دانشگاه لوما لیندا، خوردن یک سوم فنجان از انواع آجیل در روز باعث کاهش سطح کلسترول‌های مضر و تری گلیسیرید (چربی) در خون می‌شود. در این مطالعه بزرگ و طولانی مدت که در لوما لیندای کالیفرنیا به انجام رسید، افرادی از گروه مذهبی «روز هفتم» حاضر بودند که بالای ۱۰۰ سال سن داشتند. اعضای این گروه مذهبی عمدتا رژیم غذایی گیاهی داشتند و روزانه به مقدار زیاد آجیل می‌خوردند. بر اساس این مطالعه، زنانی که حداقل پنج بار در هفته آجیل می‌خورند، شانس کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی دارند. اما باید مراقب بود. آجیل کالری زیادی دارد. بنابراین، آنها را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنید.
۹. آفریقا: غلات سبوس‌دار بخورید
اختلالات دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ در غرب آفریقا به ندرت مشاهده می‌شود؛ چون رژیم غذایی سنتی مردمان این منطقه شامل مقدار کمی گوشت بوده و در مقابل، سرشار از غلات سبوس‌دار، لوبیا و غذاهای تخمیر شده است. بر اساس مطالعات محققان در کالج بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، مصرف غلات سبوس‌دار خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد. ارزن در میان مردم غرب آفریقا محبوبیت زیادی دارد. این ماده غذایی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود. شما می‌توانید از ارزن در تهیه کیک استفاده کنید.
۱۰. در سراسر جهان: گاهی به خود گرسنگی بدهید
محدود کردن کالری‌های دریافتی یا روزه گرفتن در خلال بسیاری از برنامه‌های غذاهای سالم مشاهده می‌شود. روزه فرهنگی و مذهبی در ماه رمضان یکی از نمونه‌های رایج این مورد است. شواهد علمی بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند حتی روزه‌های کوتاه مدت (۱۲ تا ۱۴ ساعت) نیز برای سلامتی مفیدند. مطالعه اخیر بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می‌دهد که روزه گرفتن از انباشت چربی و کلسترول در بدن جلوگیری کرده و باعث می‌شود که بدن از چربی‌های ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده کند. اما برای آنکه از مزایای چنین روشی بهره‌مند شوید، لزومی ندارد که از خوردن وعده‌های غذایی روزانه خود چشم‌پوشی کنید. شما می‌توانید از شیوه مردمان اوکیناوا پیروی کنید؛ یعنی تا جایی غذا بخورید که دیگر گرسنه نباشید. اگر چنین برنامه‌ای را دنبال کنید، حدودا ۱۰ درصد کالری کمتری مصرف می‌کنید و وزن خود را ثابت نگه می‌دارید، بدون آنکه حتی متوجه این موضوع شوید.
منبع: lifescript

بهترین معیار اندازه‌گیری میزان غذای مصرفی برای تناسب اندام، دستان شماست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ