آیا پخت و پز با روغن زیتون واقعا خطرناک است؟

مهرناز زاوه
احتمالا شنیده‌اید که روغن زیتون برای ریختن روی سالاد بسیار عالی است اما در پخت و پز با حرارت بالا در ماهی تابه و یا برای سرخ کردن چندان مناسب نیست. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟

احتمالا شنیده‌اید که روغن زیتون برای ریختن روی سالاد بسیار عالی است اما در پخت و پز با حرارت بالا در ماهی تابه و یا برای سرخ کردن چندان مناسب نیست. ممکن است این را هم شنیده باشید که وقتی از آن در حرارت بالا استفاده می‌کنید، ترکیبات سمی و خطرناکی تولید می‌کند. و ده‌ها داستان ترسناک دیگر. اما بهتر است بدانید استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز کاملا بی‌خطر است. دکتر ربکا بلیک، مدیر تغذیه بالینی در نیویورک می‌گوید: «هیچ مدرکی وجود ندارد که بتوان ثابت کرد روغن زیتون برای پخت و پز ناسالم است. در اینجا به مواردی درباره‌ی پخت  پز با روغن زیتون اشاره می‌کنیم:
سعی کنید بهترین نوع روغن زیتون را برای کارتان انتخاب کنید
روغن زیتون انواع مختلفی دارد، که اکثر آنها دارای مزه‌های متفاوتی هستند. برای آنکه بهترین نوع آن را برای غذایتان انتخاب کنید به نکات زیر دقت کنید:
بسیار خالص: که از نخستین فشار سرما بر زیتون به دست آمده و دارای قوی‌ترین و بهترین طعم است. از آن برای ریختن روی سالاد و نیز تزئین بشقاب استفاده می‌شود که به مراتب طعم و مزه‌اش را افزایش می‌دهد. از طرفی گزینه‌ای فوق العاده برای تفت دادن غذا محسوب می‌شود.
خالص: از دومین فشار سرد بر زیتون‌ها به دست می‌آید، و طعم و مزه‌ای ملایم‌تر دارد. از آن برای تفت دادن با حرارت ملایم و سرخ کردن استفاده می‌شود.
سبک: روغن زیتون سبک، چربی یا کالری کمتری نسبت به انواع دیگر روغن ندارد و ترجیحا سعی کنید از این نوع استفاده نکنید چرا که ترکیبی از روغن زیتون خالص و روغن‌های تصفیه شده است.
باید بدانید که چه زمان نباید از روغن زیتون استفاده کرد
هر چند که روغن زیتون گزینه‌ای سالم و خوشمزه محسوب می‌شود اما نباید برای تمام پخت و پزها از آن استفاده کرد. در واقع در مقایسه با سایر روغن‌ها، نقطه‌ی دود کردن روغن زیتون از سایر روغن‌ها پائین‌تر است. این بدان معناست که اگر بخواهید آن را در حرارت بالا استفاده کنید طعم و مزه‌ی آن به کلی از بین خواهد رفت. 
منبع: thehealthsite

چگونه روغن زیتون طبیعی را بشناسیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ