دعوت عفونت به چشم!

jalalvand
تصورش هم سخت است که آدم یک روز از خواب بیدار شود و نتواند ببیند. چشم‌ها یکی از اعضای مهم بدن هستند که بدون آن‌ها زندگی با مشکلات جدی مواجه می‌شود. مراقبت از چشم‌ها یکی از مواردی است که کمتر کسی آن را جدی می‌گیرد.

بسیاری از افراد عادت دارند دست خود را در طول روز بارها و بارها به چشم خود می‌زنند و برخی از افراد لوازم آرایشی را به شکل مشترک استفاده می‌کنند. این روزها استفاده از لنز چشم، در بین بسیاری از افراد رواج دارد و همه این‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت چشم را افزایش بدهد. عفونت چشم اگر جدی گرفته نشود، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

«دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده» فوق تخصص پیوند قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شما را با عفونت چشم آشنا می‌کند.

وقتی چشم‌ها باز نمی‌شوند

چشم هم می‌تواند مانند قسمت‌های مختلف بدن دچار عفونت شود ولی به دلیل حساس بودن آن به نسبت سایر قسمت‌های بدن، باید توجه وی‍ژه‌ای به این مسئله داشت. عفونت چشم با برخی علائم همراه است که می‌توان به  قرمزی، ورم و خارش اشاره کرد. همچنین افرادی که به عفونت چشم مبتلا می‌شوند، ممکن است ترشحاتی از چشم آن‌ها خارج شود.

ترشحات چشم معمولا هنگام صبح‌ زیاد می‌شود و همین مسئله می‌تواند با چسبیدن پلک‌ها به یکدیگر همراه باشد به همین دلیل چشم آن دسته از افرادی که به عارضه عفونت مبتلاست، به سختی باز خواهد شد. البته مقدار ترشحات در چشم هر فرد می‌تواند متفاوت باشد، بدین معنی که میزان ترشح کم، باعث چسبندگی پلک‌ها نمی‌شود.

یکی دیگر از علائم ابتلا به عفونت چشم، ریزش اشک است. احساس کوبیده شدن و وجود جسم خارجی در چشم، می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به عفونت چشم باشد. افرادی که به نقص ایمنی یا دیابت مبتلا هستند بیش از بقیه دچار عفونت چشم می‌شوند، این دسته از افراد باید معاینات دوره‌ای چشم را جدی بگیرند و در صورت ابتلا به عفونت ، سریعا به چشم پزشک مراجعه کنند.

چشم‌ها را باید بست!

زمانی‌که در هوا گرد و غبار ایجاد می‌شود باید چشم‌ها را تا جای ممکن بست تا خاک و ذرات معلقی که در هوا وجود دارند، وارد چشم نشوند این ذرات می‌توانند با وارد شدن به چشم باعث ابتلا به عفونت شوند.

زمانی که گرد و غبار یا ذرات معلق وارد چشم می‌شوند باید در وهله اول چشم را با آب گرم و شامپوی بچه شست. این کار باید  به مدت یک دقیقه انجام شود تا چنانچه جسم خارجی در چشم وجود داشته باشد، خارج شود. انجام این کار می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را کاهش بدهد.

چنانچه فرد بعد از شست و شو این احساس را داشت که در چشم، جسم خارجی یا احساس کوبیده شدن وجود دارد، باید برای معاینه به چشم پزشک مراجعه کند چون احتمال عفونت وجود دارد.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: چه عواملی باعث عفونت چشم می‌شوند؟

درمان‌ خانگی عفونت چشم با گل‌ یاسمن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ