رفتارهای روزانه اشتباهی که گردن درد شدیدی می آورند!

jalalvand
همه ما رفتارها و کارهای اشتباهی در انجام حرکات روزانه خود داریم که باعث دردهای مفصلی ما می شود! شاید بعد از خواندن این مطلب در عادت های روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید و باورتان نشود که چه کارهای بی ربطی گردن درد را برای شما به ارمغان می آورد.

ترک عادت همیشه موجب مرض نیست!

برخی از عادت‌ها می‌توانند حسابی دردسرساز شوند برای مثال آن دسته از افرادی که عادت دارند کوله پشتی خود را به صورت یک طرفه بیاندازند یا افرادی که کیف سنگینی را روی شانه خود می‌اندازند، بیش از سایرین مستعد ابتلا به گردن درد هستند.

داشتن چنین عادتی می‌تواند باعث ایجاد انحراف جانبی در ستون فقرات شود که این مسئله نحوه قرارگیری مهره‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.علاوه بر گردن درد ، احتمال شانه درد و کتف درد نیز وجود دارد. قوز کردن ، زیاد ایستادن و برداشتن بار سنگین نیز می‌تواند سبب آسیب و ایجاد درد در گردن شود.

آن دسته از افرادی که عادت دارند هنگام مکالمه با تلفن گردن خود را خم کنند، دچار گردن درد خواهند شد و در طولانی مدت احتمال آسیب به دیسک گردن برای این دسته از افراد وجود دارد. خم کردن گردن هنگام نوشتن پیامک یا نگاه کردن به صفحه گوشی تلفن همراه نیز می‌تواند فشار بسیار زیادی را به گردن وارد کند. این فشار حدودا 5 برابر بیشتر از حالت نرمال (معمول) است.

بالش خوب بخرید

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث ابتلا به گردن درد شود، طرز خوابیدن فرد است. انتخاب بالش مناسب در پیشگیری از گردن درد بسیار حائز اهمیت است و بالش باید به گونه‌ای باشد که ناحیه گردن را تا بالای شانه پر کند.

سر هنگام خواب، باید همیشه مقداری از بدن بالاتر قرار بگیرد. بهترین حالت خوابیدن که مانع از گردن درد می‌شود، طاق باز است که در چنین حالتی باید یک بالشت زیر دو زانو قرار داد. اگر فرد عادت دارد به پهلو بخوابد باید حتما بین دو زانوی خود بالشت قرار بدهد.

درست بنشینید

نحوه نشستن افراد نقش مهمی را در پیشگیری از گردن درد ایفا می‌کند. افراد باید همیشه روی صندلی و مبل به درستی بنشینند تا دچار مشکلات ستون فقرات به ویژه گردن درد نشوند. پشتی صندلی باید تا برجستگی استخوان دو کتف (خار کتف) باشد، چنانچه پشتی صندلی تا گردن قرار بگیرد، ایده‌آل محسوب می‌شود.

زمانی‌که فرد با کامپیوتر کار می‌کند باید کاملا به پشتی صندلی تکیه بدهد به گونه‌ای که میز هم به بدن فرد نزدیک باشد. لپ‌تاپ یا مانیتور باید کمی بالاتر از میز قرار بگیرد برای این منظور می‌توان زیر آن‌ها چند عدد کتاب قرار دارد. گردن نباید بیش از اندازه خم شود به همین دلیل استفاده از کتاب‌یار (‌‌Holder) توصیه می‌شود.

استفاده از بالش سی‌ ( C) شکل در حین مطالعه نیز در پیشگیری از گردن درد می‌تواند نقش داشته باشد. گذاشتن زیر پایی در زمان نشستن پشت صندلی هم ضروری به نظر می‌رسد.

استراحت در کنار کار

انجام برخی از حرکات ورزشی می‌تواند در پیشگیری و درمان گردن درد نقش مهمی را ایفا کند. ورزش‌های تقویتی مناسب باید در 2 تا 3 نوبت انجام شود.

حین کار باید بعد از 10 تا 15 دقیقه حرکات ورزشی خاصی را انجام داد همچنین بعد از گذشت 2 ساعت کار باید افراد استراحت کنند. ورزش‌های کششی و تقویتی ملایم می‌توانند در پیشگیری و درمان گردن درد بسیار موثر باشند.

رانندگی به شرط پیاده‌روی؟!

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در ابتلا به گردن درد نقش داشته باشد، رانندگی‌های طولانی مدت است. برای پیشگیری از این نوع گردن دردها، افراد باید بعد از هر 2 ساعت رانندگی حداقل 10 تا 15 دقیقه استراحت کنند و از ماشین پیاده شوند و قدم بزنند. استفاده از بالش کوچک سی شکل ( C ) نیز برای رانندگان می‌تواند مفید باشد.

کفش خوب بپوش تا گردنت درد نگیرد!

خیلی از افراد در انتخاب کفش مناسب دقت کافی ندارند، کفش نامناسب می‌تواند بر کل ستوان فقرات تاثیر سوء بگذارد و گردن از این امر مستثنا نیست. برای کاهش فشار روی ستون فقرات باید یک کفش مناسب انتخاب کرد. کفش مناسب ل‍ژدار، سبک و نرم است.

سردرد ناشی از گردن درد

گاهی اوقات، مشکلات گردن می‌تواند باعث ایجاد سردرد در افراد شود ، چنانچه برخی از عضلات گردن دچار مشکل شوند، می‌تواند با سردرد همراه باشد. سردردهایی که ناشی از مشکلات گردن هستند ، سرویکو‍ژنیک(Cervicogenic) نام دارند. تشخیص این نوع از سردردها تنها توسط پزشک یا فیزیوتراپیست امکان‌پذیر است.

منبع: همشهری تندرستی

لینک مرتبط: باید و نباید گردن درد در خانه تکانی نوروز!

روشهای طبیعی برای کاهش گردن درد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ