برای پیشگیری از کم خونی چه کار کنیم؟

jalalvand
کم خونی مشکلی است که ممکن است خیلی از شما را آزار بدهد مخصوصا خانم های که عادات ماهیانه آن ها با خونریزی زیادی توام است. برای برطرف کردن این مشکل شما می توانند از روش هایی که دکتر ناصر پارسا- پژوهشگر ارشد انستیتو ملی بهداشت و وزارت بهداشت آمریکا آنها را توصیه می کند، چگونه مشکل خود را برطرف کنید.

البته به خاطر داشته باشید که قبل از هر اقدام و درمان خود سرانه به پزشک مراجعه کرده و علت کم خونی خود را شناسایی کنید. چنین مطالب صرفا برای اطلاع رسانی و یا جنبه پیشگیرانه دارند و شما را راهنمایی می کنند که در مواجهه با چنین شرایطی چه تدابیری را در پیش بگیرید. بد نیست ابتدا درباره سه دلیل اصلی کم خونی نیز به صورت اختصاری بدانید.

سه دلیل اصلی کم خونی شامل:

1- هدر رفتن حجم فراوانی از خون

2- ویرانی بیش از حد گلبول های قرمز (همولیز).

3- سستی و ناتوانی سیستم خونساز، کم خونی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. بنا به تجربه ما یکی از شایع ترین علل آن ازدیاد مس در بدن می باشد. این مشکل بدرستی توسط خیلی از پزشکان قابل درک نیست. عوارض و علائم این نوع کم خونی کاملا شبیه حالتی است که فرد دچار کمبود آهن است  در اکثر مواقع به صورت اشتباه با تجویز قرص آهن درمان می شود.

خیلی از انواع کم خونی ها قابل پیشگیری نمی باشند. با این حال بعضی از انواع دیگر از جمله کم خونی بسته به فقرآهن و کمبود ویتامین، با یک رژیم غذایی پرویتامین قابل پیشگیری می باشد، این ویتامین ها و مکمل ها شامل آهن، فولیک اسید، ویتامین B12و ویتامین Cمی شود.

فولیک اسید

فولات و فولیک اسید در مرکبات، موز، سبزیجات تیره و برگدار، حبوبات، گردو و غذاهای غنی شده موجود می باشد. فولات به تکثیر گلبول های قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافت ها را بهبود می بخشد.

ویتامین B12

این ویتامین به صورت طبیعی در گوشت و لبنیات و سویا و تخم مرغ موجود می باشد. گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم خونی می شوند چون از منابع ویتامین B12 استفاده نمی کنند

ویتامین C

از جمله مرکبات، خربزه و هندوانه و انواع توت ها و فلفل و بروکلی به جذب آهن کمک می نمایند. وقتی ویتامین c همراه با موادغذایی غنی از فیتات ها مانند اسفناج مصرف می شود میزان جذب آهن بالا می رود.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: درمان طبیعی کم‌خونی با رژیم غذایی مناسب

چرا کم خون می‌شوید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ