بیماری آب مروارید را چقدر می شناسید؟

jalalvand
وجود هر نوع کدروت، در عدسی چشم را آب‌ مروارید (کاتاراکت) می‌نامند. شایع‌ترین عامل ایجاد آب ‌مروارید، افزایش سن است، ولی عوامل زیاد دیگری، ممکن است در بروز آن موثر باشند، مانند ضربه به چشم، ورود بعضی سم‌ها به چشم، بعضی بیماری‌ها (مانند دیابت)، سیگار کشیدن و ارث.

آب ‌مرواریدی که با افزایش سن ایجاد شده باشد، علت شایع اختلال بینایی است. مطالعات نشان می‌دهند که شیوع آب ‌مروارید در سنین ۶۵ تا ۷۴ سال، حدوداً ۵۰ درصد است و در سنین بالای ۷۰ سال به حدود ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

آب مروارید چه مشکلی در چشم ایجاد می کند؟

مکانیسمی‌که موجب بیماری آب‌ مروارید می‌شود به طور کامل، مشخص نیست. با این حال، عدسی‌ای که دچار آب ‌مروارید شده است با ایجاد تجمع‌های پروتئینی که موجب پخش شدن اشعة نورانی و کاهش شفافیت عدسی می‌شوند، مشخص می‌شود. ایجاد تغییرات دیگر پروتئینی باعث تغییر رنگ قهوه‌ای یا زرد می‌شود.

عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد آب ‌مروارید، نقش داشته باشند عبارت‌اند از: آسیب ناشی از اکسیداسیون (به دلیل واکنش با رادیکال‌های آزاد)، آسیب ناشی از اشعة ماورای بنفش و سوء‌تغذیه.

تاکنون هیچ‌گونه درمان طبی‌ای که بتواند تغییرات شیمیایی زمینه‌ای در ایجاد آب مروارید را به تأخیر بیندازد یا از بین ببرد، یافت نشده است، ولی در عین حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهند استفادة طولانی‌ مدت از مکمل‌های مولتی ‌ویتامین، می‌توانند تا حدودی عدسی چشم را از ابتلا به آب‌ مروارید، محافظت کنند.

آب‌ مروارید، بر اساس کدر شدن عدسی، به چهار دسته تقسیم می‌شود:

۱- آب ‌مروارید رسیده (mature): که در آن تمام پروتئین عدسی، کدر شده است.

۲- آب مروارید نارس (Immature): نوعی است که هنوز عدسی، مقداری پروتئین شفاف دارد.

۳- آب‌ مروارید متورم (Intumescent): نوعی دیگر از آب‌مروارید است که در آن ممکن است عدسی آب جذب کند و متورم شود.

۴- آب ‌مروارید فوق ‌رسیده (Hyper mature): که در آن پروتئین‌های قشری، مایع شده‌اند و این مایع ممکن است از کپسول سالم، نشت کند و یک عدسی جمع‌شده با کپسول چروکیده ایجاد شود.

اکثر آب ‌مرواریدها، برای فرد مشاهده‌کننده قابل رؤیت نیستند تا زمانی که به اندازه‌ای متراکم شوند که موجب کاهش شدید دید گردند. در این مرحله، آب‌مروارید معمولاً رسیده است و مردمک ممکن است سفید باشد.

آب‌ مروارید وابسته به سن. زودرس‌ترین علت این نوع آب‌مروارید، ممکن است بهبود دید نزدیک، بدون استفاده از عینک باشد و سایر علائم نیز، ممکن است تمایز ضعیف رنگ‌ها یا دوبینی تک‌چشمی ‌باشد.

درمان آب مروارید چگونه است؟

راه درمان، جراحی آب‌ مروارید و خارج ساختن عدسی از طریق یک برش کوچک است. لازم است بدانید که هرچند بیمار می‌تواند در روز عمل، سرپا شود، اما به عنوان مراقبت بعد از عمل جراحی، بهتر است با احتیاط حرکت کند و تا یک ماه از زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کند.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: راههای درمان بیماری آب مروارید

شما هم آب مروارید می‌گیرید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ