روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه چه هستند؟

jalalvand
اگر عدم تقارن در پستانها دیدید! اگر توده ای را لمس کردید! اگر پوست پستان به نظرتان چروکیده آمد! اگر نوک پستان به طرف داخل چرخش پیدا کرد! اگر زیر بغلتان دردناک شد! اگر پستان گرم و متورم و قرمز شد! اگر درد یا التهابی در نواحی متصل به پستان یعنی در جناق سینه بالای ترقوه و یا زیر بغل حس کردید! حتما به پزشک مراجعه کنید، چون احتمال دارد شما دچار سرطان پستان شده باشید!

دو عامل بسیار مهم در انتخاب روشهای پیشگیرانه عبارتند از : بروز سرطان در سن پایین و سابقه سرطان پستان در افراد درجه اول خانواده شامل مادر و پدر ، برادر و خواهر. لذا اول می بایست سابقه ی بیماری را پرسید که آیا در خانواده فرد این بیماری وجود دارد؟ و اگر بله در چه سنی و اگر خیر آنگاه اقدامات زیر را انجام داد.

1. معاینه بالینی انجام شود توسط خود فرد یا پزشک معالج انجام شود. خانم ها می بایستی از دوران بلوغ همواره معاینه فردی را یاد بگیرند و ساختار یک پستان طبیعی را بشناسند وخود را معاینه کنند و در صورت لمس توده حتما به پزشک مراجعه کنند.

2. در صورت لمس توده تصویربرداری های دوره ای انجام شود.

3. بررسی های دوره ای را نیز از یاد نبرند.

توده های فیبروآدنوم ها لزوما سرطانی نیستند

در سنین جوانی مخصوصا در خانمها توده هایی وجود دارد که از نوع فیبرآدنوم می باشد که از در لمس کاملا با توده های سرطانی متفاوت هستند. خانم ها در خیلی از مواقع در معاینه و لمس این توده ها دچار اضطراب می شوند.

گاهی نیز این امکان وجود دارد که این توده ها همراه با درد باشند که پس از مراجعه به پزشک و تصویر برداری خوش خیم بودن این توده ها ثابت می شود و برای تسکین درد نیز دارو تجویز می شود. سرطان پستان همیشه با توده های قابل لمس همراه نیست. از لحاظ بافت شناسی، نسج پستان از دو قسمت اصلی تشکیل شده است.

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: اگر از سرطان سینه می ترسید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ