۱۰ اسموتی خوشمزه برای داشتن پوستی زیبا-قسمت اول

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیر که در نشریه Evolution and Human Behavior به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که به طور روزانه حدود ۱۵ میلی‌گرم از مکمل‌های حاوی بتاکاروتن استفاده می‌کنند رنگ پوستشان به مراتب براق‌تر خواهد شد.

دیگر بهتر است از وسایل و محصولات برنزه کننده استفاده نکنید. تمام چیزی که برای داشتن یک پوست درخشان و سالم نیاز دارید مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از کارتنوئید است. تحقیقات اخیر که در نشریه Evolution and Human Behavior به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که به طور روزانه حدود ۱۵ میلی‌گرم از مکمل‌های حاوی بتاکاروتن استفاده می‌کنند رنگ پوستشان به مراتب براق‌تر خواهد شد.
اما پیش از آنکه بخواهید شروع کنید به خوردن مکمل‌ها یا آنقدر هویج بخورید که مثل خرگوش‌ها تیز و فرز شوید، بهتر است این قضیه را بدانید که برای آنکه ارزش غذایی مصرف کارتنوئید شما به حداکثر برسد، باید سعی کنید غذاهای سرشار از کارتنوئید را همراه با چربی‌های سالم (مانند ماست و آووکادو)‌ مصرف کنید. در واقع بدن ما به چربی نیاز دارد تا بتواند این پیش ماده ویتامین A را به مواد مورد نیاز و انرژی لازم بدن تبدیل کند.
اسموتی‌های ساده زیر که سرشار از کارتنوئید هستند با محصولاتی مانند کلم، اسفناج و هویج و با مزه‌های مختلف درست می‌شوند.
اسموتی پُربارِ کدوحلوایی
کدوحلوایی بسته بندی شده در هر فنجان حدود ۱۷ میلی‌گرم بتاکاروتن و ۱۲ میلی گرم آلفاکاروتن دارد. بدن ما هر دو نوع کاروتن را به رتینول پیش ماده ویتامین A تبدیل و بعد آن را با مولکول‌های چربی ترکیب می‌کند تا ویتامین A را شکل دهد که یک ماده ضروری و پشتیبان پوست برای رشد و تکامل سلول‌ها محسوب می‌شود.
مواد لازم:
-نصف فنجان کدو حلوایی کنسروی، که در سینی حاوی تکه‌های یخ نگهداری شده
-۲۰۰ گرم ماست یونانی
-نصف فنجان آب
-یک‌چهارم فنجان آووکادو
-۲ قاشق غذاخوری بذر کتان 
در این مرحله همه مواد را با هم ترکیب کنید.
ارزش غذایی: ۳۶۰ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۴ گرم چربی اشباع شده، ۷۸.۶ میلی‌گرم سدیم، ۳۸ گرم کربوهیدرات، ۲۵.۵ گرم شکر، ۱۱ گرم فیبر، ۲۵.۶ گرم پروتئین
اسموتی سورپرایز انبه
میوه‌های نارنجی رنگ و سبزیجات اغلب سرشار از کارتنوئید هستند و انبه هم از این قاعده مستثناء نیست. هر فنجان از میوه خام آن، ۲ میلی‌گرم بتاکاروتن دارد.
مواد لازم:
-یک‌چهارم فنجان تکه‌های انبه
-یک‌چهارم فنجان آووکادوی تازه له شده
-یک‌دوم فنجان عصاره انبه
-یک‌چهارم فنجان ماست وانیلی بدون چربی
-یک قاشق غذاخوری عصاره لیموی فشرده شده
-یک قاشق غذاخوری شکر
-۶ تیکه یخ قالبی
انبه، آووکادو، عصاره انبه، ماست، عصاره لیمو، شکر و تکه‌های یخ را در مخلوط-کن بریزید. هم بزنید تا وقتی که به یک اسموتی تبدیل شود. اگر دوست داشتید می‌توانید روی آن را با تکه‌ای انبه یا توت فرنگی تزئین کنید.
ارزش غذایی: ۲۶۹ کالری، ۸.۷ گرم چربی، ۱.۳ گرم چربی اشباع شده، ۴۶ میلی‌گرم سدیم، ۴۹.۵ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین
اسموتی سوپر سبز
یکی دیگر از منابع  کارتنوئید سبزیجات برگدار است – مثلا یک فنجان کلم تقریبا ۱۰ برابر میزان مورد نیاز کارتنوئید روزانه شما را تأمین می‌کند. (و تحقیقات نشان می‌دهد اصلا نگران مصرف زیاد کارتنوئید یا ویتامین A نباشید چرا که به هیچ وجه با حجم متعادلی از این نوع غذاهای کامل دچار اُوردوز نخواهید شد.)
مواد لازم:
-یک و یک‌چهارم فنجان برگ‌های تکه‌شده کلم (بهتر است ساقه و پره‌های سفت آن را بکنید)
-یک و یک‌چهارم فنجان انبه له شده
-۲ ساقه کرفس متوسط و تکه شده
-یک فنجان عصاره پرتقال تازه
-یک‌چهارم فنجان برگ پهن جعفری خردشده
-یک‌چهارم فنجان نعناع تازه خردشده
تمام این مواد را در مخلوط کن با هم مخلوط کنید و تا زمانی که به اسموتی تبدیل شود هم بزنید.
ارزش غذایی:  ۱۶۰ کالری، ۰.۸ گرم چربی، ۰.۱ گرم چربی اشباع شده، ۵۴ میلی‌گرم سدیم، ۳۸.۳ کربوهیدرات، ۴.۶ گرم فیبر، ۴ گرم پروتئین
منبع: prevention

غذاهای انرژی‌زا برای داشتن پوست و مویی زیبا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ