کودکان دروغ می گویند یا در دنیای تخیلی خود زندگی می کنند؟

jalalvand
ارتباط والدین با کودکان مسئله ی بسیار مهم و پیچیده ای است.والدین باید با تمام مراحل رشدی کودک آشنا باشند، مهارت های فرزند پروری را به صورت کامل بدانند و به خوبی با توجه به فنون مهارت های زندگی با کودک خود ارتباط مناسب برقرار کنند . گوهر یسنا انزانی-کارشناسی ارشد روان شناسی کودک از دانشگاه تهران در این باره بیشتر توضیح می دهد.

در همین راستا والدین معمولاً حدود 6-5 سالگی کودک با پدیده ای به اسم دروغگویی مواجه میشوند و ناخود آگاه با توجه به این که اطلاع درستی از این شرایط ندارند با رفتار نامناسب گاه باعث تثبیت این رفتار می شوند چون این موضوع بسیار حائز اهمیت است و تا سراسر زندگی هر فرد را در بر می گیرد.

 پس بسیار لازم است شناخت پدر و مادر در مورد دروغگویی کودکان کامل باشد و هر دو همسو با هم برای کاهش رفتار دروغگویی در کودکان شان اقدام نمایند.

دروغ یا تخیل؟

دروغگویی یعنی بیان مطلب و سخن به گونه ای که مطابق با واقعیت و حقیقت نباشد، واقعیت تحریف شود و موضوع به شیوه ی کاملا غیر صادقانه بیان گردد.

تحقیقات جالبی در مورد دروغگویی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و هاروارد صورت گرفته ، طبق نتیجه ی این تحقیقات دروغگویی قدرت تخیل را افزایش داده و به خلاقیت انسان ها رونق می بخشد.

پژوهش های دیگری نیز نشان می دهد افراد خلاق بیشتر دروغ میگویند و ایده های بهتری برای توجیه خلاف کاری خود پیدا می کنند.

اما نکته ی حائز اهمیت این است که معمولاً کودکان تا حدود 6 سالگی درک انتزاعی ندارند و فقط 18% از کودکان 6 ساله تفاوت داستان های واقعی و تخیلی را درک می کنند، تا 9 سالگی درک دیو و پری وجود ندارد و تازه از حدود 10 سالگی بین دروغ و راست فرق می گذارند و از 12 سالگی می فهمند که اگر حقیقت را نگویند نمی توانند اعتماد مردم را جلب کنند.

(خصوصاً کودکان از حدود 4 سالگی به این باور می رسند که هر رفتاری که باعث خشنودی والدین باشد مناسب و هر رفتاری که والدین را عصبانی کند بد می باشد پس دروغ گفتن شدت می گیرد)

توجه به این نکته بسیار مهم است که واقعیت و تخیل در کودکان تا حدود 6 سالگی در هم تنیده شده است و این کودکان هر چه به ذهنشان می رسد بیان می کنند. ( به این نوع دروغ گفتن دروغ سفید و سیاه می گویند یعنی دروغ اغراق آمیز و غیر واقعی)

اما این دروغ چگونه شکل می گیرد؟

کودکان معمولاً فیلم و کارتون زیاد می بینند ، بازی های زیادی می کنند ، بیرون از محیط خانه به افراد و محیط خیلی توجه می کنند ، پس آنها در ذهن خود دنیای تخیلی ایجاد می کنند ، خودشان را جای شخصیت اصلی فیلم می گذارند ، به جای مادر و پدر رفتار هایی همراه با گفتار انجام می دهند یا مثلا می گویند من فیلم خریدم یعنی چیزی را که می خواهند در قالب های دیگری بیان می کنند.دلایل دروغگویی کودکان بسیار متنوع می باشد طبق تحقیقاتی که در فرانسه صورت گرفته است دلایل دروغ به این صورت طبقه بندی می شود:

71% در اثر ترس از والدین

17% به علت غرور و خودخواهی

3% به علت آزار گری و شیطنت

2% به علت نوع دوستی

منبع: مجله پزشک شهر

لینک مرتبط: مقایسه کودکان با یکدیگر، حتما بخوانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ