مسئله این است بروفن یا ایبوپروفن؟!

jalalvand
ایبوپروفن، ژلوفن و نوافن از آن دست داروهایی هستند که هر کس که سردرد زیادی دارد، بعد از استامینوفن به سراغ آن ها می رود! ولی آیا این کار درست است و ما برای یک سردرد ساده باید چنین قرصی را بخوریم؟! آیا از عوارض داروهایی آن مطلع هستید؟! پس این بار قبل از اینکه این قرص صورتی رنگ قشنگ را ببلعید، حتما این مطلب را بخوانید.

ایبوپروفن: آرتریت، درد پس از کشیدن دندان، ضد تب

کجا به درد می‌خورد؟

به رنگ صورتی زیبا و گول‌زنکش دقت نکنید! این دارو عوارض بسیاری دارد. البته برای دردهای نام برده بسیار مناسب است. اگر هر کدام از این مشکلات را دارید، می‌توانید پروفن را استفاده کنید. پروفن دارویی است که بدون نسخه هم می‌توانید آن را تهیه کنید. این مسئله‏ی تهیه دارو بدون نسخه، خیلی وقت‌ها باعث شده است که تصور شود آن‌ها بی‌خطر هستند، در صورتی که استفاده بیش از حد پروفن در درازمدت بیشترین عوارض را نسبت به هر داروی دیگری دارد.

حواستان باشد:

مقدار مصرف این دارو نباید بیشتر از 1200 میلی گرم در روز باشد؛ و مدت زمانی که آن را تکرار می‌کنید نباید بیشتر از 3 روز باشد. مصرف زیاد پروفن عوارضی مثل سردرد، سرگیجه، خارش و کهیر، کم‌خونی و… دارد. خیلی‌ها تصور می‌کنند به دلیل اینکه این دارو در شیر مادر ترشح نمی‌شود، مصرفش بی‌خطر است، اما باید گفت که پزشکان مصرف آن را در زمان شیردهی توصیه نمی‌کنند.

ژلوفن: ضد التهاب، ضد درد و سردردهای میگرنی

کجا به درد می‌خورد؟

ژلوفن فرم مایع پروفن است که داخل کپسول‌های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینکه خیلی سریع در بدن باز می‌شود، تأثیر سریع‌تری دارد. به این دلیل است که بیشتر اوقات تصور می‌شود که این دارو از پروفن قوی‌تر است. اثر سریع این دارو باعث شده که از این دارو استقبال بیشتری شود.

حواستان باشد:

مدت زمان تأثیر این دارو 15 دقیقه است. این قرص، این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اکثر مردم این تصور را دارند که ژلاتینی بودن این دارو باعث می‌شود که آسیب کمتری به معده و دستگاه گوارش برسد اما باید گفت که عوارض ژلوفن دقیقاً مانند پروفن است. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد می‌کند.

نوافن: دندان‌درد، سردرد، دردهای عضلانی – مفصلی

کجا به درد می‌خورد؟

نوافن را در اولویت انتخاب‌های خود برای دندان‌درد بگذارید. این دارو از ترکیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه می‌شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تأثیر ضد دردی خود را روی سردرد و دندان‌درد دارند، اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می‌شود. هر کپسول نوافن، حاوی 325 میلی‌گرم استامینوفن، 40 میلی‌گرم کافئین و 200 میلی‌گرم ایبوپروفن است.

حواس تان باشد:

برای نتیجه بهتر این دارو، تنها می‌توانید در هر بار یک کپسول، آن هم هر 8 ساعت یک‌بار استفاده کنید. این دارو مانند قهوه و نوشابه منبعی غنی از کافئین است، به همین دلیل زیاده‌روی کردن در خوردن آن باعث تپش قلب و بی‌خوابی می‌شود. از طرفی هم به دلیل وجود ماده استامینوفن در نوافن، ممکن است استفاده از آن نتیجه کاذب در تست‌های افراد دیابتی ایجاد کند. باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن، باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد، در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

منبع: سلامت نیوز

لینک مرتبط: اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(اول)

اسامی غیر مجازترین داروهای لاغری حتما بخوانید!(دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ